Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
Ini k'jaan paling diktator kita pernah ada - Ambiga
Diterbitkan:  Jul 29, 2024 10:40 PM
Dikemaskini: 2:40 PM

Sebelum ini merupakan penyokong Pakatan Harapan (PH) ketika gabungan itu menjadi pembangkang, bekas pengerusi Bersih Ambiga Sreenevasan, yang mengetuai gerakan masyarakat sivil menyeru pembaharuan institusi, hari ini menegur kerajaan berhubung langkah terbarunya untuk mengenakan undang-undang pelesenan baru bagi pengendali media sosial.

Mengulas di X, Ambiga berkata dia tidak pernah membayangkan bahawa sebuah kerajaan pimpinan PH akan kembali pada janji pilihan raya mengenai pembaharuan undang-undang, termasuk Akta Mesin Cetak dan Penerbitan (PPPA) 1984.

“Saya tidak pernah terfikir akan melihat hari apabila kerajaan pimpinan PH yang hidup di atas platform memperjuangkan pemansuhan PPPA sebaliknya akan mengekalkannya dan mengenakan undang-undang pelesenan baru,” katanya.

“Kerajaan perpaduan kini kami boleh dinobatkan sebagai kerajaan paling diktator yang pernah kita ada. Syabas!” kata Ambiga.

Kenyataan itu dibuat sebagai respons kepada pengumuman kerajaan bahawa semua media sosial dan perkhidmatan pemesejan internet dengan sekurang-kurangnya lapan juta pengguna berdaftar di negara ini mesti memohon lesen.

Pengkritik lain juga telah menyatakan kebimbangan bahawa keperluan itu terbuka kepada penyalahgunaan oleh pihak berkuasa.

Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) mengumumkan bahawa langkah itu akan berkuat kuasa pada 1 Jan 2025, berikutan pengenalan rangka kerja kawal selia baharu untuk perkhidmatan media sosial dan pemesejan internet mulai 1 Ogos.

Langkah itu akan dikuatkuasakan melalui Lesen Kelas Pemberian Perkhidmatan Aplikasi di bawah Akta Komunikasi dan Multimedia 1998 (Akta 588).

Dalam mempertahankan langkah itu, Timbalan Menteri Komunikasi Teo Nie Ching berkata tujuannya adalah untuk memastikan semua penyedia platform media sosial bertanggungjawab, mengetatkan prosedur operasi standard, dan membendung jenayah siber.


Sertai saluran WhatsApp Malaysiakini BM sekarang untuk mendapatkan perkembangan berita terkini!

Lihat Komen
ADS