Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
Mkini jadi hos bersama Persidangan Kewartawanan Penyiasatan Global 2025

Persidangan Kewartawanan Penyiasatan Global 2025 (GIJC25) akan diadakan di Kuala Lumpur tahun depan dengan Rangkaian Kewartawanan Penyiasatan Global (GIJN) bekerjasama dengan Malaysiakini sebagai hos bersama.

GIJC ialah perhimpunan wartawan dan editor penyiasatan antarabangsa terbesar di dunia. GIJC25 dijangka diadakan pada suku keempat 2025, dan bakal menjadi edisi ke-14.

Tarikh dan tempat persidangan di Malaysia akan diumumkan lewat tahun ini.

Persidangan ini menampilkan latihan tentang alat dan teknik penyiasatan terkini, bengkel, dan sesi rangkaian dan sumbang saran yang meluas.

Ini adalah kali pertama GIJN akan menganjurkan Persidangan Globalnya di Asia. Ia sebelum ini telah menganjurkan persidangan serantau yang berjaya di benua Asia, termasuk di Manila (2014), Kathmandu (2016), dan Seoul (2018).

Pengerusi lembaga GIJN Brant Houston berkata ia amat berbesar hati untuk mengadakan Persidangan Global penuh di Asia dengan Malaysiakini yang akan menarik wartawan dari seluruh dunia.

“Adalah penting dalam misi global kami bahawa kami bekerjasama dengan rakan sekerja kami di Malaysia untuk menawarkan latihan dan kemahiran yang akan menjadi kunci kepada pelaporan penyiasatan dalam era yang memberikan begitu banyak cabaran serius kepada amalan kewartawanan,” katanya.

Malaysiakini berbesar hati menjadi tuan rumah

Malaysiakini ialah saluran berita dalam talian bebas yang diwujudkan pada tahun 1999 yang telah diiktiraf di peringkat tempatan dan antarabangsa atas sumbangannya kepada landskap media, komitmen terhadap kebebasan akhbar dan pelaporan yang mendalam.

Pengasas bersamanya Premesh Chandran berkata kewartawanan penyiasatan telah mendedahkan rasuah dan salah guna kuasa, membawa kepada perubahan dramatik di Malaysia.

“Selama 25 tahun yang lalu, laporan Malaysiakini melaporkan tanpa takut atau pilih kasih, dan kami berbesar hati menjadi tuan rumah untuk acara komuniti kewartawanan terbesar dunia yang berkongsi perjalanan yang sama.

“Malaysia sangat berbilang budaya, kami mengalu-alukan semua orang untuk tinggal lebih lama dan meneroka,” katanya.

Pengasas bersama Malaysiakini Premesh Chandran

Pengarah Eksekutif GIJN Emilia Díaz-Struck berkata ia berbesar hati untuk bekerjasama dengan Malaysiakini dan teruja untuk mengadakan Persidangan Global pertamanya di Asia.

“Kami tidak sabar-sabar untuk memudahkan perkongsian pengetahuan dan rangkaian antara wartawan dari seluruh dunia pada perhimpunan global 2025 kami di Malaysia.

“Sebagai sebahagian daripada misi GIJN untuk mengukuhkan kapasiti wartawan penyiasat di seluruh dunia, GIJC25 akan meneruskan tradisi Persidangan Global kami untuk memberi tumpuan kepada teknik pelaporan yang praktikal dan canggih - dikongsi oleh wartawan berani yang telah mendedahkan rasuah dan salah guna kuasa.

"Ia juga akan menjadi satu peristiwa yang hebat untuk meraikan komuniti yang terus memastikan pihak yang memegang kuasa dipertangungjawab, walaupun semakin meningkat ancaman yang dihadapi oleh wartawan," katanya.

Acara sekali dua tahun

GIJN amat berbesar hati untuk membawa GIJC25 ke Malaysia kerana persidangan serantau yang dirancang lebih awal di Kuala Lumpur pada tahun 2020 terpaksa dibatalkan susulan pandemik Covid-19.

GIJC sebelum ini telah diadakan di 10 negara, termasuk Brazil, Denmark, Jerman, Norway, Afrika Selatan dan Ukraine.

Perhimpunan itu diadakan dua tahun sekali. GIJC terbaru, yang dihoskan bersama pada 2023 dengan Institut Media Fojo dan Wartawan Föreningen Grävande di Sweden, mengumpulkan bilangan peserta teramai: lebih 2,100 hadirin dari lebih 130 negara dan wilayah.

Seperti tahun-tahun sebelumnya, GIJC25 akan menampilkan program persahabatan untuk membawa wartawan dari selatan global dan wilayah lain ke persidangan itu.

GIJC menghargai dan menyokong kepelbagaian dalam kewartawanan dan mengalu-alukan peserta tanpa mengira bangsa, warna kulit, kepercayaan, agama, identiti jantina, orientasi seksual, asal usul negara, keturunan, status kewarganegaraan atau kecacatan.

GIJN merancang untuk menyediakan persekitaran yang selamat dan menyokong semua ahli dan pesertanya di GIJC25; jika terdapat kebimbangan atau soalan khusus, e-mel [email protected].

GIJN juga akan membuka ruang untuk mendapatkan maklum balas mengenai sebarang isu dan untuk menangani sebarang kebimbangan.

Penderma dan penaja bersama yang ingin menyokong acara berimpak tinggi ini boleh menghubungi penganjur di alamat e-mel yang sama.

Langgan buletin GIJN untuk mendapatkan kemas kini terkini tentang pendaftaran, persekutuan, cadangan panggilan untuk sesi dan banyak lagi.


MALAYSIAKINI adalah ahli GIJN. Dasar dan keputusan editorialnya kekal dalam kawalan penuh editor dan wartawannya yang komited untuk mempertanggungjawabkan mereka yang berkuasa dan menyampaikan berita dan pandangan yang penting.

GIJN berfungsi sebagai hab antarabangsa untuk wartawan penyiasatan dunia, dengan 250 ahli bukan untung di 91 negara. Kakitangannya bekerja dalam 12 bahasa setiap hari, memberi wartawan pemerhati alat, teknologi dan latihan untuk membuat liputan dan laporan mengenai penyalahgunaan kuasa dan kekurangan akauntabiliti.


Sertai saluran WhatsApp Malaysiakini BM sekarang untuk mendapatkan perkembangan berita terkini!

Lihat Komen
ADS