Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita

Badan Peguam Malaysia berpaling kepada Mahkamah Rayuan untuk mencabar keputusan Peguam Negara yang menarik balik kes rasuah terhadap Timbalan Perdana Menteri Ahmad Zahid Hamidi.

Badan profesion undang-undang itu memfailkan notis rayuan hari ini terhadap keputusan Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur yang menolak kebenaran untuk memulakan semakan kehakiman.

Menurut salinan notis rayuan yang dilihat oleh Malaysiakini, Badan Peguam tidak berpuas hati dengan keputusan hakim Amarjeet Singh yang disampaikan pada 27 Jun lalu.

Badan profesion undang-undang itu mahu Mahkamah Tinggi mendengar merit tindakannya yang menyentuh pembebasan Zahid yang tidak berjumlah kepada pembebasan (DNAA) berhubung kes rasuah yang dikaitkan dengan jutaan ringgit daripada Yayasan Akalbudi.

Keperluan undang-undang untuk kebenaran semakan adalah untuk menghapuskan permohonan remeh atau sia-sia pada peringkat awal dan untuk memastikan bahawa perkara itu hanya diteruskan ke pendengaran substantif jika terdapat kes untuk dipertimbangkan.

Pada 27 Jun, Amarjeet memutuskan bahawa isu kuasa peguam negara untuk memulakan atau menghentikan prosiding jenayah secara umumnya bukan perkara yang boleh diputuskan oleh mahkamah.

Hakim menyatakan bahawa kuasa perlembagaan peguam negara di bawah Perkara 145 (3) Perlembagaan Persekutuan dianggap sah dan Badan Peguam tidak dapat mempertikaikan keabsahan tersebut.

Mahkamah juga menolak permohonan Badan Peguam agar mahkamah tinggi meneliti beberapa isu perlembagaan yang berkaitan dengan kuasa peguam negara untuk menarik balik kes jenayah terhadap Ahmad Zahid.

Pada 4 September tahun lalu, Mahkamah Tinggi melepas tanpa membebaskan Ahmad Zahid atas 47 pertuduhan pecah amanah, rasuah dan pengubahan wang haram, selepas pendakwaan memberitahu Jabatan Peguam Negara mahu menghentikan prosiding.

Pada 2 Disember tahun lalu, Badan Peguam yang menamakan Peguam Negara dan Ahmad Zahid selaku responden, memohon perintah supaya keputusan Peguam Negara yang memohon supaya Timbalan Perdana Menteri itu dilepas tanpa dibebaskan, dibatalkan.

[Baca berita penuh]



Sertai saluran WhatsApp Malaysiakini BM sekarang untuk mendapatkan perkembangan berita terkini!

Lihat Komen
ADS