Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
Nube lancar piket, dakwa CEO bank musnahkan kuasa kesatuan
Diterbitkan:  Jul 21, 2024 2:08 PM
Dikemaskini: 6:08 AM

Setiausaha Agung Kesatuan Pekerja-Pekerja Bank Kebangsaan (Nube) berkata kumpulannya akan melancarkan satu siri piket di seluruh negara terhadap semua bank untuk membantah ketua pegawai eksekutif (CEO) bank-bank itu yang "semakin melampau" dalam mengurangkan kuasa kesatuan.

Dalam satu kenyataan hari ini, J Solomon berkata bahawa CEO bank menafikan pekerja mereka beberapa hak termasuk hak untuk keseimbangan kerja-kehidupan, keselamatan pekerjaan, dan kebebasan daripada buli, diskriminasi, gangguan dan gangguan seksual.

Hak lain yang menurutnya dinafikan termasuk hak untuk mendapat imbuhan yang adil, mengambil bahagian dalam kesatuan sekerja, kebebasan daripada tindakan pemusnahan kesatuan, kebebasan untuk menghadiri latihan cuti bergaji dan hak untuk mendapat dua peratus SST dibayar untuk insurans perubatan keluarga pekerja.

“Sebilangan besar bank adalah syarikat berkaitan kerajaan yang bertindak bertentangan dengan tujuan kewujudan mereka.

"Bank-bank tempatan dan asing, yang didorong oleh contoh GLC, juga semakin terang-terangan melanggar hak pekerja mereka.

“Badan kawal selia, bagaimanapun, diam terhadap salah laku mereka, memihak kepada penindas,” kata Solomon.

Dia mendakwa sesetengah CEO bank mempunyai pendapatan tahunan yang hanya akan diperoleh oleh sesetengah ahli Nube selepas bekerja 1,000 tahun.

"Pendapatan yang keterlaluan seperti itu tidak meletakkan CEO dalam kasta di atas kelas pekerja.

"Ahli Nube mungkin berpendapatan kurang daripada CEO, namun, hak asasi manusia yang sama

adalah untuk semua, dan kami menuntut hak asasi manusia yang sama, bukan untuk diperlakukan sebagai hamba.

"CEO bank ini secara berterusan melanggar proses yang telah ditetapkan, prosedur, norma dan konvensyen buruh antarabangsa, dalam interaksi mereka dan rundingan dengan Nube," kata Solomon, tanpa menjelaskan bank yang dia maksudkan.

Ditubuhkan pada 1958, Nube mendakwa mereka mewakili kira-kira 30,000 pekerja di seluruh negara.

Solomon mendakwa bahawa Malaysia adalah antara negara yang paling teruk di dunia dari segi keseimbangan kerja-kehidupan.

"Jika CEO terus bertindak sebagai tuan dan menuntut kelas pekerja mematuhi semua yang mereka katakan, ia adalah perhambaan yang dirancang untuk kelas pekerja.

“Tiada warganegara sesebuah negara yang berdaulat harus akur dengan terus diperlakukan sedemikian seperti hamba, terutama di rumah dan negara sendiri.

"Kami mencari sokongan pelanggan kami semasa piket, dan mempercayai bahawa pelanggan memahami bahawa perjuangan kita untuk menerapkan keadilan dan rasa hormat kepada pekerja, yang merupakan rakyat, ini adalah perjuangan perlu," katanya.


Sertai saluran WhatsApp Malaysiakini BM sekarang untuk mendapatkan perkembangan berita terkini!

Lihat Komen
ADS