Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
Peralatan latihan lapuk sukarkan TVET penuhi keperluan industri
Diterbitkan:  Jul 19, 2024 12:44 PM
Dikemaskini: 4:44 AM

Peralatan institusi latihan teknikal dan vokasional (TVET) yang lapuk menjadi cabaran terbesar kerajaan terhadap usaha memenuhi keperluan industri.

Setiausaha Agung Pertubuhan Kebangsaan Pekerja Berkemahiran (Belia Mahir) Mohammad Rizan Hassan berkata peralatan latihan yang lapuk memberi kesan kepada keupayaan pelajar TVET untuk memenuhi piawaian dan permintaan industri.

"Kekurangan peralatan moden dan terkini di institusi TVET menimbulkan cabaran besar kepada pelajar dan tenaga pengajar. Ia bukan sahaja menghalang proses pembelajaran, malah ia juga menjejaskan kualiti bakal pekerja mahir yang memasuki alam pekerjaan.

"Dalam era digital hari ini, pelajar sudah terbiasa belajar dengan teknologi dan alatan termaju. Apabila mereka berhadapan dengan peralatan lapuk di institusi TVET, mereka mungkin menganggap latihan itu tidak relevan atau ketinggalan zaman, menjauhkan mereka daripada laluan kerjaya yang berpotensi dalam bidang teknikal," katanya dalam kenyataan media hari ini.

Katanya, adalah penting bagi institusi untuk melabur dalam memodenkan kemudahan latihan.

Menurutnya, dengan menyediakan pelajar akses kepada peralatan terkini, institusi TVET boleh menyediakan graduan dengan lebih baik untuk tenaga kerja, memastikan penjajaran dengan piawaian industri.

"Akhirnya ia akan menyumbang kepada tenaga kerja yang lebih mahir dan berdaya saing," katanya.


Sertai saluran WhatsApp Malaysiakini BM sekarang untuk mendapatkan perkembangan berita terkini!

Lihat Komen
ADS