Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini

Najib Razak memohon kepada Mahkamah Rayuan untuk menjalani baki hukuman penjara enam tahun sebagai tahanan di rumah.

Peguam bekas perdana menteri Muhammad Farhan Muhammad Shafee mengesahkan rayuan itu dikaitkan dengan kewujudan dakwaan titah addendum.

"Notis rayuan telah difailkan pada 9 Julai, dan Mahkamah Rayuan telah menetapkan 7 Okt untuk pengurusan kes perkara itu," kata peguam itu kepada Malaysiakini petang ini.

Najib merayu untuk memaksa pihak berkuasa untuk menguatkuasakan titah addendum diraja yang didakwa membenarkan dia menjalani tahanan rumah.

Pada 3 Julai, Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur menolak permohonan Najib untuk kebenaran meneruskan semakan kehakiman.

Hakim Amarjeet Singh memutuskan antara lain bahawa semua afidavit yang mendakwa kewujudan tambahan diraja itu hanyalah khabar angin semata-mata.

Dia memutuskan afidavit oleh Timbalan Perdana Menteri Ahmad Zahid Hamidi dan Menteri Besar Pahang Wan Rosdy Wan Ismail tidak menunjukkan pengetahuan langsung tentang kewujudan titah addendum itu.

Amarjeet (gambar bawah) berkata kedua-dua afidavit sebaliknya hanya memetik Menteri Pelaburan, Perdagangan dan Industri Tengku Zafrul Abdul Aziz yang mendakwa mengenai kewujudan titah addendum itu.

Hakim berkata Najib selaku pemohon semakan kehakiman tidak pernah cuba mendapatkan Zafrul untuk mengesahkan kewujudan tambahan itu sejak awal lagi.

Amarjeet juga memutuskan bahawa dua afidavit Najib sendiri yang menyokong permohonan kebenaran semakan kehakiman itu hanya mengandungi "kenyataan kosong tanpa menyebut sumber dan kepercayaannya tentang kewujudan titah addendum itu".

Pada 1 April, ketika menjalani hukuman penjara di penjara Kajang atas kes rasuah SRC International berjumlah RM42 juta, Najib memfailkan permohonan kebenaran semakan kehakiman.

Tindakan itu menyasarkan tujuh responden, termasuk kerajaan persekutuan, menteri dalam negeri, peguam negara serta Lembaga Pengampunan bagi Kuala Lumpur, Labuan dan Putrajaya.

Bekas ahli parlimen Pekan itu memohon perintah mahkamah untuk memaksa responden mengesahkan dakwaan titah addendum berkenaan, yang dikatakan dikeluarkan pada hari sama dengan perintah diraja utama pada 29 Jan.

Perintah diraja utama menolak hukuman penjara awal Najib selama 12 tahun dan denda RM210 juta kepada enam tahun penjara dan denda RM50 juta.

[Baca berita asal]


Sertai saluran WhatsApp Malaysiakini BM sekarang untuk mendapatkan perkembangan berita terkini!

Lihat Komen
ADS