Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
NGO terkejut hasil cukai vape tidak digunakan untuk kesihatan
Diterbitkan:  Jul 11, 2024 5:24 PM
Dikemaskini: 9:24 AM

Sebuah badan pemikir kesihatan melahirkan rasa terkejut bahawa cukai yang dikenakan ke atas cecair vape tidak diperuntukkan untuk inisiatif kesihatan, seperti yang dijanjikan semasa dalam pembentangan Belanjawan 2023.

Sebaliknya, hasil cukai yang dikenakan ke atas cecair vape nikotin dan bukan nikotin sejak 1 Mei 2023 telah dimasukkan terus ke dalam Dana Disatukan Persekutuan.

“Langkah ini adalah bercanggah langsung dengan hujah sokongan yang digunakan untuk mewajarkan dan menggubal cukai, dan memungkiri salah satu janji yang dibuat semasa ucapan belanjawan Menteri Kewangan pada 24 Februari 2023.

“Dalam ucapan itu, beliau berikrar memperuntukkan separuh daripada hasil kutipan untuk digunakan untuk kesihatan.

"Wang ini bertujuan untuk melengkapkan peruntukan sedia ada yang diberikan kepada Kementerian Kesihatan, terutamanya dalam bidang pendidikan dan promosi kesihatan yang sangat kekurangan dana," kata Azrul Mohd Khalib, Ketua Eksekutif Pusat Galen untuk Dasar Kesihatan & Sosial.

Menurut jawapan bertulis di Parlimen kepada Wan Saiful Wan Jan (PN-Bukit Gelugor) kerajaan mengutip RM141.11 juta hasil cukai cecair vape, termasuk RM58.55 juta daripada cecair vape yang mengandungi nikotin, dari 2021 hingga 2024.

Azrul menambah ini menggabungkan kesan negatif penyingkiran nikotin cecair daripada Akta Racun - yang dikatakan untuk memudahkan kutipan hasil cukai - tanpa undang-undang alternatif mengawal penjualan dan penggunaan nikotin.

Ini termasuk penjualan bebas produk tersebut kepada kanak-kanak dan remaja, termasuk melalui mesin layan diri.

"Ia terus menjadi tidak menyalahi undang-undang untuk peruncit menjualnya kepada kanak-kanak.

“Kami telah melihat peningkatan mendadak dalam bilangan individu yang vape dan di bawah umur," kata Azrul.

[Baca berita penuh]


Sertai saluran WhatsApp Malaysiakini BM sekarang untuk mendapatkan perkembangan berita terkini!

Lihat Komen
ADS