Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
Tak payah sampai berlari untuk dapat peruntukan, kata PM

PARLIMEN | Perdana Menteri Anwar Ibrahim hari ini memberitahu usaha meluluskan peruntukan kewangan kepada ahli parlimen pembangkang tidaklah sesulit yang digambarkan mereka.

Memberitahu Dewan Rakyat yang dia diserang dan didakwa zalim walaupun penjelasan mengenainya sudah dibuat berulang kali, Anwar berkata amalan memberikan peruntukan sekata kepada pihak pembangkang memang menjadi amalan negara demokrasi.

Apa yang berlaku ketika ini, kata ahli parlimen Tambun itu, ialah ia mesti dilakuklan mengikut proses yang ada.

"Saya dah beri mandat penuh kepada Timbalan Perdana Menteri Kedua (Fadillah Yusof) untuk mengadakan perbincangan, dan tak ada syarat mesti sokong perdana menteri (sebelum dapat peruntuan).

"Tak ada... tak ada syarat itu. Saya tak pernah kenalkan syarat itu," katanya.

Anwar berkata demikian sebagai menjawab soalan dikemukakan Awang Hashim (PN-Pendang) yang memberitahu bahawa setiap negara demokrasi menyediakan peruntukan kepada pembangkang melalui proses rundingan.

Anwar menambah apa yang perlu dilakukan oleh pihak pembangkang ialah mengadakan rundingan sewajarnya, dan ia pernah dilakukan oleh PH semasa parti itu menjadi pembangkang sebelum ini.

Kata perdana menteri ketika itu mereka mengadakan siri rundingan dengan Ismail Sabri Yaakob sebelum keputusan mengenainya dimuktamadkan.

"Jadi saya menyeru pada YB Pendang (Awang), kalau boleh, sampaikan kepada semua wakil parti dan segerakanlah perbincangan supaya hari ini isu ini tidak jadi lagi isu yang akan memanaskan suhu di dewan ini.

"Tak payah berlari, berjoging, tak payah. Ini (perlu) runding saja, bincang saja - selesai," katanya.

Walaupun tidak menyebut sebarang nama, untuk rekod Ahli Parlimen Muar Syed Saddiq Syed Abdul Rahmah baru-baru ini menarik perhatian ramai apabila melakukan larian sejauh kira-kira 200km bagi membangkitkan isu peruntukan buat ahli parlimen pembangkang.

Dia yang kini menjadi ahli parlimen bebas berjaya mengumpul dana - yang disumbangkan oleh orang ramai - bernilai kira-kira RM160,000.

Di akhir larian tersebut, pada 1 Jul lalu Syed Saddiq disambut oleh ahli parlimen pembangkang di Dewan Rakyat serta penyokong Muda.

Menanggapi isu tersebut, Fadillah pula enggan mengulas lanjut selain memberikan reaksi sinis apabila ditanya oleh media: “"Tunggu saya berlari dahulu."


Sertai saluran WhatsApp Malaysiakini BM sekarang untuk mendapatkan perkembangan berita terkini!

Lihat Komen
ADS