Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
ULASAN | Kemalangan bas: Penjara, denda RM500,000 tak cukup

Persatuan Pengguna Pulau Pinang (CAP) menggesa Kementerian Pengangkutan (MoT) mempertingkatkan penguatkuasaan bas persiaran dan bas ekspres bagi mengurangkan kemalangan jalan raya. 

Sejak 2022, terdapat sekurang-kurangnya 32 kemalangan bas ekspres di Malaysia.

Nahas yang berlaku baru-baru ini pada 29 Jun 2024 di Genting Highlands mengorbankan dua pelancong. 

Menteri Pengangkutan, Anthony Loke mendedahkan bas itu mempunyai permit yang tamat tempoh, pemandunya pula tidak berlesen.

bas itu telah melebihi masa dibenarkan untuk beroperasi kerana berusia lebih 15 tahun, dan pemandunya mempunyai 27 saman.

CAP menggesa Kementerian Pengangkutan, Polis Diraja Malaysia (PDRM), dan Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) untuk menangani isu ini dengan segera, memandangkan ia menjejaskan keyakinan penumpang. 

Menggunakan peruntukan Akta Pengangkutan Jalan yang jarang digunakan untuk mendenda syarikat yang melakukan kesalahan sehingga RM500,000 atau memenjarakan mereka selama dua tahun adalah tidak mencukupi. 

CAP mencadangkan agar disenarai hitam pengarah syarikat daripada mengendalikan perniagaan pengangkutan.

Agensi Pengangkutan Awam Darat (Apad) boleh menggantung atau membatalkan lesen di bawah seksyen 45 Akta Pengangkutan Awam Darat 2010. 

CAP mencadangkan data saman dan pelanggaran lalu lintas dengan tempoh tamat cukai jalan dan lesen disepadukan. 

Syarikat juga perlu mempunyai akses asas kepada latar belakang pemandu untuk membuat keputusan dalam pengambilan pekerja.

Akta Pengangkutan Jalan 1987 mewajibkan pemeriksaan kenderaan komersial di Pusat Pemeriksaan Kenderaan Berkomputer (PUSPAKOM) setiap enam bulan. 

CAP mengesyorkan agar dikeluarkan pelekat yang menunjukkan status pemeriksaan, tarikh pemeriksaan seterusnya dan talian hotline pemberi maklumat. 

Pelekat ini hendaklah dipamerkan dengan jelas berhampiran pintu kenderaan.

Pemandu bas mestilah mengetahui prosedur pemindahan dan pintu keluar kecemasan.

Dalam kes kebakaran bas ekspres pada Januari 2024 di Alor Gajah, seorang pelancong berusia 17 tahun maut dan tujuh yang lain cedera kerana tidak menyedari terdapatnya pintu kecemasan.

Kebanyakan kemalangan berlaku pada waktu malam disebabkan oleh kelajuan dan jarak penglihatan yang lemah, sering disebabkan oleh terlelap (microsleep). 

Dari 2011 hingga 2021, seramai 1,305 orang maut di jalan raya Malaysia akibat terlelap.

Bas juga mestilah mempunyai pemandu kedua bagi perjalanan melebihi 300 kilometer, satu keperluan undang-undang yang sering dilanggar kerana keperluan untuk membahagikan gaji pemandu dengan pemandu kedua. 

Pemandu kadangkala membuat beberapa perjalanan dengan sedikit rehat, terutamanya semasa musim puncak.

Memastikan pemandu bas menerima gaji dan faedah pekerjaan yang mencukupi adalah penting atas beberapa sebab. 

Pampasan yang mencukupi boleh mengurangkan keperluan bagi pemandu melakukan beberapa perjalanan berterusan, yang boleh meletihkan dan tidak selamat.

Tanpa rehat yang sempurna, tumpuan pemandu di jalan raya boleh terjejas teruk, membawa kepada situasi berbahaya seperti tidur singkat yang boleh berlaku apabila seseorang sangat letih.

Dengan menyediakan gaji dan faedah yang mencukupi, syarikat bas boleh membantu memastikan pemandu mereka berehat dengan baik dan dapat mengekalkan tahap tumpuan yang tinggi, sekali gus meningkatkan keselamatan jalan raya secara keseluruhan.

CAP menggesa Kementerian Pengangkutan memastikan bas ekspres dilengkapi dengan sistem pemantauan GPS mandatori, satu keperluan sejak 2008.

Kementerian Pengangkutan mestilah bertindak dengan cepat dan tegas untuk memulihkan keyakinan penumpang bas ekspres dan bas persiaran, dengan mengutamakan keselamatan mengatasi segalanya.


MOHIDEEN ABDUL KADER ialah presiden Persatuan Pengguna Pulau Pinang (CAP).

Tulisan ini tidak semestinya mencerminkan pendirian Malaysiakini.


Sertai saluran WhatsApp Malaysiakini BM sekarang untuk mendapatkan perkembangan berita terkini!

Lihat Komen
ADS