Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
Saifuddin: Tiada tahanan mati akibat kecederaan oleh polis sejak 2022

Saifuddin Nasution Ismail berkata tiada kematian dalam lokap dan penjara direkodkan akibat kecederaan yang disebabkan oleh pihak polis sepanjang dia menjadi menteri dalam negeri.

Sebaliknya kata Saifuddin, kematian yang dilaporkan dalam tempoh dua tahun ini melibat tahanan di penjara, lokap dan depoh imigresen adalah disebabkan masalah kesihatan.

Katanya, sebanyak 24 kematian dalam lokap polis dicatatkan bagi tahun 2022 sehingga 20 Mei 2024.

Bagi kematian dalam penjara pula, Saifuddin mendedahkan sebanyak 40 kes direkodkan.

"Kematian dalam lokap polis ini melibatkan masalah kesihatan seperti Covid-19, tuberkulosis (tibi), serangan jantung dan paru-paru berair.

"Tiada kematian dalam lokap membabitkan menggantung diri, bunuh diri dan dicederakan oleh pihak polis.

"Segala macam adalah daripada masalah sakit. Kebanyakan (kematian) ini adalah penagih dadah tegar yang dimasukkan ke dalam lokap," katanya ketika sesi penggulungan Laporan Tahunan dan Penyata Kewangan Suruhanjaya Hak Asasi Manusia Malaysia (Suhakam) 2021 dan 2022 di Dewan Rakyat hari ini.

Sementara itu Saifuddin berkata, bagi kematian tahanan di depoh imigresen pula, bermula 1 Januari sehingga 18 Jun lalu, sebanyak 20 kematian direkodkan.

"Ada 20 insiden kematian terdiri daripada orang Bangladesh, India, Iraq, Myanmar, Filipina, Thailand dan Indonesia.

"Melalui laporan kesihatan pemeriksaan bedah siasat, semuanya adalah berkaitan dengan kes masalah kesihatan," katanya lagi.


Sertai saluran WhatsApp Malaysiakini BM sekarang untuk mendapatkan perkembangan berita terkini!

Lihat Komen
ADS