Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
LFL selar k'jaan tetap tutup pintu UiTM untuk bukan bumiputera
Diterbitkan:  Jun 27, 2024 11:50 AM
Dikemaskini: 3:56 AM

Lawyers for Liberty hari ini menyelar justifikasi diberi kerajaan kerajaan untuk memastikan Universiti Teknologi Mara (UiTM) tetap ditutup kepada pelajar bukan bumiputera.

Pengarah kumpulan hak asasi manusia itu, Zaid Malek, berkata tindakan Menteri Pengajian Tinggi Zambry Abd Kadir memetik laporan Kongres Ekonomi Bumiputera yang menyatakan jurang sosioekonomi dengan bukan bumiputera untuk mewajarkan keputusan itu adalah "tidak masuk akal, tidak munasabah, dan tidak berperlembagaan."

Katanya dapat diterima akal apabila kerajaan mengasaskan keputusan itu pada 'laporan' yang dikeluarkan oleh Kongres Ekonomi Bumiputera yang dipanggil.

"Kongres yang berasaskan kaum tidak boleh dikatakan objektif atau tidak berat sebelah.

"Metodologi - jika ada - digunakan dalam mencapai penemuannya dicemari oleh kekurangan keterangkuman kaum, kecelaruan dan kepentingan diri yang sangat jelas untuk mereka yang terlibat.

"Memang diketahui umum bahawa tujuannya adalah bersifat politik," kata Zaid dalam satu kenyataan hari ini.

Semalam Zambry Lawyers for Liberty menyelar justifikasi kerajaan untuk memastikan Universiti Teknologi Mara (UiTM) ditutup kepada pelajar bukan bumiputera.

Pengarah kumpulan hak asasi manusia itu Zaid Malek berkata tindakan Menteri Pengajian Tinggi Zambry Abd Kadir memetik laporan Kongres Ekonomi Bumiputera yang menyatakan jurang sosioekonomi dengan bukan bumiputera untuk mewajarkan keputusan itu adalah "tidak masuk akal, tidak munasabah, dan tidak berperlembagaan."

"Adalah tidak munasabah dan tidak masuk akal bahawa kerajaan mengasaskan keputusan ini pada kononnya 'laporan' yang dikeluarkan oleh Kongres Ekonomi Bumiputera yang dipanggil. Kongres berasaskan kaum tidak boleh dikatakan objektif atau tidak berat sebelah.

"Metodologi, jika ada, digunakan dalam mencapai penemuannya dicemari oleh kekurangan keterangkuman kaum, persimpangan dan kepentingan diri yang sangat jelas bagi mereka yang terlibat. Ia diketahui umum bahawa tujuannya adalah bersifat politik," kata Zaid. dalam satu kenyataan hari ini.

Semalam Zambry memberitahu Dewan Rakyat, kerajaan perlu memastikan kemasukan UiTM hanya untuk bumiputera berdasarakan kepada laporan Kongres Ekonomi Bumiputera pada 2024 yang menyatakan terdapat jurang ekonomi yang besar melibatkan purata pendapatan bulanan, ekuiti korporat, pegangan, kadar kemiskinan, pengeluaran tenaga kerja mahir dan kelayakan profesional.

Senator itu berkata demikian sebagai mengulas perkembangan terkini isu tawaran kursus perubatan pascasiswazah bidang pembedahan kardiotoraks yang mencetuskan kontroversi baru-baru ini.

Kata Zambry, Universiti Malaya (UM) akan menawarkan program berkenaan mulai Okt ini sebelum diikuti oleh universiti lain.

Menurut Zaid, pengumuman oleh Zambry semalam kelihatan bertentangan dengan ikrar Perdana Menteri Anwar Ibrahim dalam temu bual dia dengan CNBC Ogos lalu yang berjanji untuk melanjutkan tindakan afirmatif berasaskan keperluan dan bukannya kaum.

"Isu yang lebih besar mengenai perlembagaan UiTM yang eksklusif untuk bumiputera masih belum selesai. Ini bukan perkara kecil.

"Sungguh memalukan negara apabila Malaysia masih mengekalkan institusi awam eksklusif berdasarkan kaum selepas negara ini merdeka 67 tahun tahun.

"Mari kita jelaskan bahawa Perkara 153 (Perlembagaan Persekutuan) tiada peruntukan membenarkan penubuhan universiti eksklusif untuk sesuatu kaum di Malaysia.

"Perkara 153 hanya memperuntukkan bahagian keistimewaan pendidikan yang munasabah untuk orang Melayu dan anak negeri Sabah dan Sarawak," katanya.

Oleh itu, tambah Zaid, mengecualikan bukan bumiputera daripada mendaftar di UITM adalah bercanggah dengan perlembagaan kerana ia melanggar ketetapan peruntukan tersebut sendiri.

[Baca berita penuh]


Sertai saluran WhatsApp Malaysiakini BM sekarang untuk mendapatkan perkembangan berita terkini!

Lihat Komen
ADS