Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
Pembangkang patut sokong usaha PM perangi rasuah - Salleh Keruak
Diterbitkan:  Jun 19, 2024 9:20 PM
Dikemaskini: 1:20 PM

Pemimpin pembangkang mungkin tidak menyukai Anwar Ibrahim tetapi mereka tidak seharusnya menolak usaha yang dilakukan oleh perdana menteri untuk menyelamatkan negara daripada rasuah, kata pemimpin Umno Sabah Salleh Said Keruak.

Dalam catatan di Facebook hari ini, Salleh menasihatkan pemimpin politik dari blok pembangkang agar tidak menolak inisiatif yang membawa kebaikan kepada negara.

Dia berkata pembangkang harus berfikiran terbuka dan matang dari segi politik, bukan sahaja untuk mengucapkan tahniah tetapi juga menyokong usaha Anwar serta Ketua Pesuruhjaya SPRM Azam Baki untuk membanteras rasuah dalam perkhidmatan awam.

“Pemimpin politik tertinggi dalam kalangan pembangkang harus mengutamakan kepentingan negara melebihi agenda politik dan kepentingan diri mereka.

“Adakah mereka tidak berminat dengan kepentingan awam dan negara sehingga mereka berpura-pura tidak sedar SPRM membongkar amalan rasuah dalam kalangan penjawat awam?” katanya dalam satu kenyataan di Facebook hari ini.

Salleh, yang juga bekas ketua menteri Sabah, mempersoalkan sama ada pembangkang mahukan "kuasa untuk memerintah" sehingga mereka menunjukkan kurang minat dalam usaha kerajaan memerangi rasuah.

“Kamu (pemimpin pembangkang) memalingkan muka ke arah lain kerana semasa kamu berkuasa, kamu tidak mengendahkan barah rasuah dalam perkhidmatan awam. Dan bahawa kamu hanya bercakap mengenai kepentingan negara apabila berkempen semasa pilihan raya umum," katanya lagi.

Anwar baru-baru ini mengeluarkan amaran keras bahawa pengurus dalam perkhidmatan awam akan dinafikan kenaikan pangkat jika gagal melaporkan rasuah dalam jabatan atau unit mereka.

Perdana menteri menegaskan bahawa tanggungjawab untuk memerangi rasuah bukan terletak pada badan penguat kuasa semata-mata, sebaliknya pemimpin perkhidmatan awam sendiri mesti bertanggungjawab untuk menghapuskan salah laku dalam barisan mereka.

Anwar juga mempersoalkan bagaimana rasuah berleluasa boleh berterusan selama bertahun-tahun dalam perkhidmatan awam tanpa disedari oleh pegawai atasan - yang menurutnya "mustahil".

Kongres Kesatuan Pekerja-Pekerja Dalam Perkhidmatan Awam (Cuepacs) sejak itu menyokong amaran Anwar kepada ketua jabatan dalam perkhidmatan awam.

Presidennya Adnan Mat berkata amaran perdana menteri harus dilihat secara positif.


Sertai saluran WhatsApp Malaysiakini BM sekarang untuk mendapatkan perkembangan berita terkini!

Lihat Komen
ADS