Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
Dua belia M'sia disenarai pendek hadiah demokrasi Kofi Annan
Diterbitkan:  Jun 18, 2024 10:25 PM
Dikemaskini: 2:31 PM

Dua anak muda Malaysia telah disenarai pendek untuk Hadiah Demokrasi NextGen Kofi Annan.

Mereka ialah pengasas bersama Undi18 Tharma Pillai dan ahli Majlis Belia Komanwel Archana Vijai Kumar, yang juga penceramah motivasi.

Ketika dihubungi Malaysiakini, Tharma memberitahu dia disenarai pendek adalah satu penghormatan memandangkan jumlah pencalonan.

“Saya berterima kasih kepada Yayasan Kofi Annan atas pengiktirafan tersebut.

"Terpilih daripada beribu-ribu pemimpin dan aktivis belia dari seluruh dunia adalah satu penghormatan besar. Saya bangga membawa cerita dan bendera Malaysia ke seluruh dunia.

"Saya ingin mendedikasikan ini kepada gerakan Undi18 dan rakyat Malaysia yang berkorban dan berjuang untuk meluaskan ruang demokrasi bersama kami. Kami tidak mungkin berjaya bersendirian," katanya.

Hadiah itu diberikan kepada pemimpin muda berumur antara 18 dan 30 tahun sebagai pengiktirafan untuk kepimpinan yang luar biasa. Ia bertujuan memberi inspirasi kepada belia ke arah kemajuan demokrasi.

Ia dilancarkan oleh Yayasan Kofi Annan dan Yayasan Demokrasi dan Budaya.

Pemenang yang dipilih oleh panel bebas menerima anugerah AS$10,000 serta program bimbingan selama setahun bersama pakar demokrasi.

Calon lain termasuk: Anton Eremin (Rusia), Christopher Wleh Sivili (Liberia), Louis Villatoro Villaherrera (El Salvador), Margo Vorykhava (Belarus), Nisreen Elsaim (Sudan), Omar van Reenen (Namibia), Shila Bhatta (Nepal) dan Nzakisa Kabata Israel (Republik Demokratik Congo).

Yayasan Demokrasi dan Budaya melabelkan mereka sebagai "sepuluh aktivis muda yang berusaha untuk mempertahankan, memperbaharui dan mempromosikan demokrasi di seluruh dunia."

"Kami tidak sabar untuk memberitahu anda sedikit tentang mereka dan kerja cemerlang mereka.

"Pemenang hadiah akan menyertai kami di Forum Demokrasi Athens pada 1 hingga 3 Okt, dan menyertai pemenang tahun lepas Namatai Kwekweza di atas pentas," katanya pada hantaran di media sosial.

Kwekweza seorang aktivis hak asasi manusia, feminis dan penyokong perlembagaan yang berpangkalan di Zimbabwe.

Dia juga merupakan pengasas WELEAD Trust, sebuah organisasi pembangunan kepimpinan belia dan advokasi yang ditubuhkan pada 2017.


Sertai saluran WhatsApp Malaysiakini BM sekarang untuk mendapatkan perkembangan berita terkini!

Lihat Komen
ADS