Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
DLP: Page puji P Pinang, bidas Fahdlina tak tarik balik pekeliling
Diterbitkan:  Jun 7, 2024 5:57 PM
Dikemaskini: 9:57 AM

Memuji Pulau Pinang kerana membantah arahan daripada Kementerian Pendidikan mengenai Program Dwibahasa (DLP), Kumpulan Bertindak Ibu Bapa bagi Pendidikan Malaysia (Page) membidas Menteri Pendidikan Fadhlina Sidek berhubung pekeliling itu.

Pengerusi Page Noor Azimah Abdul Rahim berkata kegagalan Fadhlina untuk menarik balik itu dan memberikan arahan baru akan menjadi "paling memalukan dalam kerjaya politiknya".

“Hasrat ibu bapa, iaitu semangat DLP, secara terang-terangan diabaikan dan dibatalkan. Hasrat menteri (Fadhlina) mengatasi semua yang lain,” kata pengerusi Noor Azimah.

Sementara itu, Noor Azimah memuji Sarawak kerana menegaskan autonominya dengan pelanjutan program DLP ke sekolah menengah dimulakan serta-merta bulan lepas.

Bagaimanapun, dia membangkitkan persoalan berkaitan bajet yang diberikan kepada Sarawak untuk program DLP manakala Sabah dan semenanjung tidak menerima sebarang peruntukan.

“Pada Mac 2024, Kementerian Pendidikan ‘mengesahkan tiada rancangan untuk memperuntukkan lebih banyak dana untuk menjalankan DLP pada masa hadapan’. Kementerian Pendidikan, Inovasi dan Pembangunan Bakat (MEITD) Sarawak, bagaimanapun, pada April 2024 mendedahkan bahawa Sarawak telah diberi bajet sebanyak RM18 juta untuk DLP.

“Nampaknya sekarang Sabah dan semenanjung tidak diberi bajet untuk DLP dan ibu bapa perlu menanggungnya.

“Walaupun Sarawak telah memanfaatkan Perjanjian Malaysia 1963 (MA63) berhubung kemerdekaan dalam pendidikan, Sabah telah mengambil sikap yang lebih konservatif,” katanya sambil menambah bahawa semenanjung kini dianggap sebagai “anak tiri”.

Memetik enam tonggak asas Malaysia Madani - kemampanan, kesejahteraan, daya cipta, hormat, keyakinan dan ihsan - Azimah menyeru Fadhlina untuk merenung situasi semasa menjadi menteri.

“DLP akan bertahan jika dia (Fadhlina) mencontohi Sarawak, menunjukkan kepedulian dan belas kasihan kepada anak-anak kita, menunjukkan rasa hormat kepada ibu bapa dan meningkatkan inovasi dalam Sains.

“Malaysia akan mencapai kemakmuran apabila pelajar mahir dalam Bahasa Inggeris Stem (Sains, Teknologi, Kejuruteraan dan Matematik) dan mendapat kepercayaan daripada ibu bapa bahawa anda mengutamakan kepentingan anak-anak kami.

“Sarawak telah benar-benar menerima dan mengangkat Madani ke tahap yang lebih tinggi, tidak seperti Sabah dan Semenanjung di mana menteri pendidikan hanya sekadar cakap kosong,” katanya.

Kenyataan itu hadir selepas 11 sekolah menengah Cina di Pulau Pinang menentang arahan Kementerian Pendidikan yang mewajibkan sekolah yang ingin melaksanakan DLP untuk mengajar sekurang-kurangnya satu kelas dalam Sains dan Matematik dalam Bahasa Malaysia.

Sekolah berkenaan mendakwa tiada permintaan untuk mempelajari mata pelajaran itu dalam bahasa kebangsaan, menurut laporan The Star.

Sehubungan itu, pihak sekolah menggesa kementerian untuk menghapuskan arahan itu dan mengekalkan pengajaran kedua-dua mata pelajaran itu dalam bahasa Inggeris.

Kumpulan itu juga mendakwa arahan itu mengabaikan kehendak ibu bapa dan bertentangan dengan niat asal DLP, iaitu untuk melengkapkan pelajar dengan lebih baik dalam bidang Stem.


Sertai saluran WhatsApp Malaysiakini BM sekarang untuk mendapatkan perkembangan berita terkini!

Lihat Komen
ADS