Paling Popular
Terkini

Pendaftaran program bantuan subsidi Budi Madani bertujuan untuk merapatkan potensi jurang pada Hab Pangkalan Data Pusat (Padu), menurut jurucakap kerajaan Fahmi Fadzil selepas mesyuarat kabinet.

Fahmi yang juga menteri komunikasi menjelaskan Budi Madani berfungsi sebagai inisiatif alternatif untuk individu yang mungkin terlepas tarikh akhir mendaftar Padu pada 31 Mac lalu.

"Budi Madani untuk mereka yang mungkin terlepas atau pun tidak atau belum lagi mendaftar dalam sistem Padu untuk mereka masukkan maklumat berkaitan," kata Fahmi pada sidang akhbar di Kementerian Komunikasi di Putrajaya hari ini.

Katanya, walaupun perkara itu tidak dibincangkan secara khusus semasa mesyuarat kabinet hari ini namun Kementerian Kewangan dijangka mengadakan sesi bersama editor berita tidak lama lagi untuk menjelaskan butiran mengenai inisiatif Budi Madani.

Dilancarkan baru-baru ini, program Budi Madani membolehkan individu, pekebun dan petani kecil daripada kumpulan berpendapatan B40 dan M40 di Semenanjung Malaysia memohon bantuan tunai bulanan sebanyak RM200.

Inisiatif ini bertepatan dengan pelaksanaan subsidi diesel yang disasarkan, bertujuan untuk memberikan bantuan kepada golongan berpendapatan rendah dan sederhana yang terjejas akibat pemansuhan subsidi menyeluruh.


Sertai saluran WhatsApp Malaysiakini BM sekarang untuk mendapatkan perkembangan berita terkini!

Lihat Komen
ADS