Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
Saksi: MOF beri arahan pemilihan kontraktor Jana Wibawa

Mahkamah Sesyen Kuala Lumpur hari ini diberitahu Jabatan Kerja Raya (JKR) mula menerima arahan daripada Kementerian Kewangan (MOF) pada akhir 2020 berhubung cadangan kontraktor untuk program Jana Wibawa.

Dalam perbicaraan kes rasuah dan pengubahan wang haram membabitkan Ahli Parlimen Tasek Gelugor Wan Saiful Wan Jan, bekas pengarah kanan bahagian kontrak dan unit ukuran bahan JKR, Zulkipeli Yamat, menjelaskan prosedur pemilihan kontraktor yang dicadangkan untuk projek pembinaan di bawah skim tersebut.

Semasa dalam pemeriksaan balas oleh timbalan pendakwa raya Rasyidah Murni Azmi, Zulkipeli berkata arahan MOF mula datang ke JKR susulan mesyuarat pada 8 Dis 2020.

Saksi ketujuh pendakwaan itu berkata mesyuarat berkenaan adalah berkaitan penyelarasan dan pelaksanaan program Jana Wibawa, dan dipengerusikan oleh Ketua Setiausaha Perbendaharaan MOF di Putrajaya.

Pesara berusia 60 tahun itu berkata, ketua pengarah JKR ketika itu Zulkefly Sulaiman menghadiri mesyuarat tersebut sebagai wakil jabatan berkenaan.

“Bermula dari mesyuarat tersebut, pihak JKR Malaysia telah mula menerima arahan daripada MOF melalui Surat Cadangan Pelantikan Kontraktor bagi setiap projek pembinaan di bawah Program Jana Wibawa,” katanya di hadapan hakim, Rozina Ayob.

Perbicaraan disambung esok dengan Zulkipeli dijangka meneruskan keterangan berhubung laporan penilaian tender bagi projek Jalan Tulang Belakang Tengah: Persimpangan Lebuhraya Sertik ke Pantai Timur.

Tahun lepas, bekas Ketua Penerangan Bersatu itu didakwa atas 18 pertuduhan pengubahan wang haram membabitkan RM5.59 juta dan dua pertuduhan meminta dan menerima rasuah RM6.9 juta.

Atas pertuduhan rasuah, Wan Saiful, 47, didakwa meminta rasuah daripada Lian Tan Chuan sebagai dorongan untuk membantu syarikat Nepturis Sdn Bhd mendapatkan projek Central Spine Road: Sertik ke Persimpangan Lebuhraya Pantai Timur bernilai RM232 juta daripada kerajaan semasa peringkat prakelayakan.

Dia juga dituduh menerima wang tunai RM6,962,694.54 untuk dirinya sendiri melalui akaun CIMB Bank milik syarikatnya WSA Advisory Group Sdn Bhd daripada akaun Maybank Islamic milik Nepturis.

Ia didakwa merupakan ganjaran kerana membantu syarikat itu mendapatkan surat penerimaan bagi projek pembinaan berkenaan.

Kedua-dua kesalahan itu didakwa dilakukan di Royal Lake Club, Taman Tasik Perdana, dan CIMB Bank Cawangan Bukit Tunku, Taman Tunku, Bukit Tunku, antara April dan 30 Sept 2022.

Jana Wibawa - atau nama penuhnya, Program Penjanaan Ekonomi Pemerkasaan Kontraktor Bumiputera diperkenalkan pada Nov 2020 semasa pentadbiran Muhyiddin Yassin.

Dalam jawapan parlimen pada 16 Dis 2021, menteri kewangan ketika itu Tengku Zafrul Abdul Aziz membentangkan dua tujuan program itu.

Yang pertama adalah untuk mempercepatkan penyampaian projek kerajaan untuk membantu merangsang pemulihan ekonomi Malaysia selepas Covid-19, selain membantu kontraktor bumiputera dalam industri pembinaan membina kapasiti untuk menjadi lebih berdaya saing.

Wan Saiful diwakili peguam Amer Hamzah Arshad dan Chetan Jethwani.

[Baca berita asal]


Sertai saluran WhatsApp Malaysiakini BM sekarang untuk mendapatkan perkembangan berita terkini!

Lihat Komen
ADS