Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
Kes saman import telur: Azmin kata tak sebut nama syarikat

Adun Hulu Kelang Azmin Ali memberi keterangan bahawa ceramah politiknya hanya bertanyakan tentang peranan ahli perniagaan Deepak Jaikishan dalam isu import telur dari India.

Pemimpin Bersatu itu dalam kenyataan saksinya bahawa ucapannya semasa ceramah pada 11 Mac tahun lepas tidak menyebut nama syarikat J&E Advance Tech Sdn Bhd.

Syarikat itu menyamannya atas dakwaan ketidakwajaran plaintif dibenarkan oleh kerajaan untuk mengimport telur dari India.

Menurut kenyataan saksi Azmin yang dibacakan oleh Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur hari ini, bekas menteri perdagangan antarabangsa dan industri itu berkata dia membangkitkan persoalan itu kerana terdapat gambar yang tular di media sosial tahun lepas yang didakwa menunjukkan Deepak dengan Menteri Pertanian dan Keselamatan Makanan Mohamad Sabu.

Gambar itu dikatakan menunjukkan Deepak bersama Mohamad dalam penerbangan ke India serta menaiki kereta yang sama di negara Asia Selatan itu.

“Apa pun, ucapan saya merujuk kepada keputusan dan proses kerajaan Malaysia dalam tender import telur dari India.

“Saya langsung tidak menyebut plaintif (J&E Advance Tech) dalam ucapan itu. Malah, saya tidak menyatakan atau menerangkan bahawa sebuah syarikat telah mendapat permit import dari India.

"Sebaliknya, saya hanya bertanya tentang peranan Deepak memandangkan berita tentang Mohamad Sabu dan Deepak dilihat pergi ke India tular sehari sebelum ucapan saya," kata Azmin.

Semasa pemeriksaan balas oleh peguam plaintif T Gunaseelan, ketua penerangan Perikatan Nasional (PN) itu mengulangi bahawa ucapan ceramahnya dikaitkan dengan kenyataan Mohamad di Parlimen awal tahun lepas.

Pada 8 Mac tahun lepas semasa ucapan penggulungan Dewan Rakyat mengenai Rang Undang-undang Perbekalan 2023, Mohamad berkata J&E Advance Tech diberi permit untuk mengimport telur dari India untuk jangka pendek, bagi menangani kekurangan produk di Malaysia pada masa itu.

Menteri itu berkata ia diberikan kepada syarikat itu bukan melalui tender terbuka kerana isu kekurangan telur yang berlarutan memerlukan tindakan segera oleh pentadbiran.

Pada akhir prosiding, pesuruhjaya kehakiman Leong Wai Hong menetapkan 25 Julai untuk penghujahan lisan daripada pasukan undang-undang kedua-dua pihak.

Leong mengarahkan pihak terlibat untuk menyatakan dalam hujahan bertulis mereka untuk difailkan sama ada Azmin - yang merupakan wakil rakyat - dilindungi oleh pembelaan keistimewaan yang layak untuk ucapan itu dan sama ada ketua pembangkang negeri Bersatu itu mempunyai hak untuk membangkitkan isu tadbir urus dalam proses perolehan.

Awal tahun lepas, syarikat itu memfailkan tindakan fitnah berhubung ucapan Azmin.

Dalam pernyataan pembelaannya, Azmin menafikan cuba memfitnah syarikat pengimport telur itu, dengan menyatakan bahawa dia hanya mempersoalkan janji pentadbiran Anwar Ibrahim untuk tender terbuka untuk semua perolehan kerajaan.

Defendan menyatakan bahawa ucapannya tidak pernah menyebut nama syarikat dan merujuk terus kepada kerajaan dan Deepak.

Dalam jawapan syarikat itu yang difailkan pada 11 Ogos tahun lepas, plaintif membalas bahawa kenyataan Azmin adalah memfitnah pada awal ucapannya dan pada bahagian kemudiannya kerana ia membuat dakwaan bahawa pihak tertentu terlibat dalam penyelewengan, yang dalam fikiran mana-mana pendengar secara tidak langsung akan merujuk kepada syarikat itu.

J&E Advance Tech berkata walaupun ucapan Azmin tidak menamakannya, syarikat itu menegaskan bahawa adalah menjadi pengetahuan umum bahawa plaintif adalah pengimport tunggal telur dari India, selepas Mohamad menyebut namanya di Parlimen pada 8 Mac tahun lepas.

Melalui tindakan sivil, plaintif menuntut ganti rugi am, pampasan, teruk dan teladan yang tidak dinyatakan.

Syarikat itu memohon injunksi untuk menghalang Azmin daripada terus memfitnahnya, serta faedah lima peratus ke atas sebarang jumlah penghakiman yang diberikan, kos, dan apa-apa relif lain yang difikirkan sesuai oleh mahkamah.


Sertai saluran WhatsApp Malaysiakini BM sekarang untuk mendapatkan perkembangan berita terkini!


Sertai saluran WhatsApp Malaysiakini BM sekarang untuk mendapatkan perkembangan berita terkini!

Lihat Komen
ADS