Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
Berita 'rampasan bayi' Malaysiakini disenarai pendek anugerah Sopa 2024
Diterbitkan:  May 3, 2024 1:09 PM
Dikemaskini: 10:19 AM

Laporan khas oleh Kini News Lab berkenaan bayi yang dirampas daripada ibu tanpa kerakyatan di Sabah disenarai pendek untuk Anugerah Persatuan Penerbit-penerbit Asia untuk Kecemerlangan dalam Pelaporan Isu Wanita (Serantau).

Menjelang tahun ke-25, anugerah berprestij itu diiktiraf di peringkat global kerana komitmennya terhadap kecemerlangan dalam pelaporan, memberi penghormatan kepada kerja cemerlang dalam kalangan media global dan serantau.

Laporan yang diterbitkan pada 15 Sept tahun lalu oleh Kini News Lab itu mengisahkan sekumpulan ibu Bajau Laut yang kehilangan hak penjagaan anak mereka selepas bersalin di Hospital Lahad Datu di Sabah.


Bayi dirampas: Bagaimana ibu tiada kerakyatan 'hilang' anak di hospital Sabah


Salah seorang ibu, Aimah, didakwa meninggalkan anaknya tanpa pengawasan, menyebabkan pihak hospital memanggil Jabatan Kebajikan Masyarakat untuk membawa keluar kanak-kanak itu selepas menganggapnya sebagai ibu bapa yang tidak layak.

Bagaimanapun, Aimah mendakwa dia disuruh pulang ke rumah selepas melahirkan dan meninggalkan bayi pramatangnya di unit rawatan rapi neonatal (NICU).

Laporan itu juga mendokumenkan tiga kes serupa.

Kini News Lab, yang beroperasi di dalam bilik berita Malaysiakini, mengkhusus dalam kewartawanan data dan penceritaan naratif dengan bantuan visual yang interaktif.

Project Multatuli yang berpangkalan di Indonesia juga disenaraikan dalam kategori yang sama untuk laporan mereka berhubung stigma terhadap mangsa rogol yang menggugurkan anak.

Ia memaparkan kisah seorang mangsa berusia 12 tahun, Melati, yang hamil selepas dirogol lelaki pertengahan umur dan diberitahu polis supaya tidak menggugurkan kandungannya.

Turut disenarai pendek dalam kategori yang sama ialah laporan oleh The Print mengenai Bhanwari Devi yang dirogol kerana cuba menghentikan perkahwinan kanak-kanak.

Kisah ini mengenai Bhawari Devi, 70 tahun, yang berjuang untuk menghentikan perkahwinan kanak-kanak seorang bayi berusia sembilan bulan pada tahun 1992. Walaupun dia berusaha, bayi itu telah berkahwin dengan seorang lelaki berusia setahun.

Dalam serangan penuh dendam, saudara-mara pengantin perempuan itu merogol Bhanwari Devi lima bulan kemudian.

Ditubuhkan di Hong Kong pada 1982, Sopa menyasarkan untuk menggalakkan amalan teladan dalam sektor penerbitan, menegakkan piawaian kewartawanan yang ketat, dan menyokong kebebasan akhbar dan hak wartawan di seluruh rantau Asia Pasifik.

Anugerah Sopa yang berprestij untuk Kecemerlangan Editorial yang dirasmikan pada tahun 1999, direka untuk mengiktiraf dan memberi penghormatan kepada kewartawanan yang cemerlang.


Sertai saluran WhatsApp Malaysiakini BM sekarang untuk mendapatkan perkembangan berita terkini!


Sertai saluran WhatsApp Malaysiakini BM sekarang untuk mendapatkan perkembangan berita terkini!

Lihat Komen
ADS