Paling Popular
Terkini

Mahkamah Rayuan menetapkan dua hari pada Oktober untuk mendengar rayuan Rosmah Mansor untuk membatalkan sabitan kesalahannya serta hukuman penjara 10 tahun dan denda RM970 juta atas tiga pertuduhan rasuah yang dikaitkan dengan projek hibrid solar bernilai RM1.25 bilion.

Mahkamah Rayuan menetapkan perbicaraan pada 23 dan 24 Okt ini semasa pengurusan kes pagi ini rayuan isteri bekas perdana menteri Najib Razak.

Ketika dihubungi media, timbalan pendakwa raya Poh Yih Tinn mengesahkan keputusan pengurusan kes hari ini di hadapan pendaftaran rayuan.

Mahkamah Rayuan pada mulanya menetapkan 11 Julai tahun lepas untuk mendengar rayuan Rosmah. Bagaimanapun, Mahkamah Rayuan membenarkan permohonannya untuk mengosongkan tarikh perbicaraan berikutan rayuan berasingan yang sedang dijalankan untuk mengetepikan bekas hakim mahkamah tertinggi Gopal Sri Ram daripada mengetuai pendakwaan terhadapnya.

Bagaimanapun pada 26 Mac awal tahun ini, dengan Mahkamah Persekutuan membatalkan rayuan penolakannya, membuka jalan kepada Mahkamah Rayuan untuk meneruskan rayuan rasuah kes projek solarnya.

Pada 1 Sept 2022, Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur mendapati Rosmah bersalah atas tiga pertuduhan itu dan menjatuhkan hukuman penjara 10 tahun dan denda RM970 juta, dengan tambahan 30 tahun penjara jika gagal membayar denda.

Bagaimanapun, hukuman itu ditangguhkan sementara menunggu rayuannya di hadapan Mahkamah Rayuan.

Satu pertuduhan menuduh Rosmah meminta RM187.5 juta dan dua pertuduhan lain menuduhnya menerima rasuah RM6.5 juta daripada bekas pengarah urusan Jepak Holdings Sdn Bhd, Saidi Abang Samsuddin, melalui bekas pegawai khasnya Rizal Mansor.

Ia didakwa dilakukan sebagai dorongan untuk membantu syarikat mendapatkan Projek Bersepadu Sistem Suria Fotovoltaik Hibrid dan Penyelenggaraan dan Operasi Genset/Diesel untuk 369 sekolah luar bandar Sarawak.

Hakim perbicaraan juga membenarkan dia kekal di luar penjara dengan jaminan RM2 juta sedia ada.


Sertai saluran WhatsApp Malaysiakini BM sekarang untuk mendapatkan perkembangan berita terkini!

Lihat Komen
ADS