Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
Nube lapor polis dakwa menteri sumber manusia salah guna kuasa
Diterbitkan:  Apr 19, 2024 12:29 PM
Dikemaskini: 4:53 AM
1

Kesatuan Kebangsaan Pekerja-pekerja Bank (Nube) telah membuat laporan polis terhadap Menteri Sumber Manusia Steven Sim atas dakwaan penyalahgunaan kuasa dan pecah amanah.

Menurut setiausaha agungnya J Solomon, Sim didakwa mengenepikan pekerja kerana memihak kepada rundingan dengan majikan mereka, yang diwakili oleh Persatuan Bank-Bank Perdagangan Malaya (MCBA), untuk bayaran bantuan perayaan.

Solomon berkata bahawa laporan polis telah dibuat oleh wakil Nube di seluruh negara, mendakwa Sim "secara senyap-senyap" berbincang dengan MCBA mengenai bantuan perayaan untuk 2024 tanpa pengetahuan majlis eksekutif kebangsaan kesatuan itu.

Solomon mendakwa Nube telah menandatangani Memorandum Perjanjian (MoA) dengan MCBA pada 5 Apr 2023, untuk bank membayar sebulan gaji sebagai bantuan perayaan kepada ahlinya dan bayaran itu akan disemak oleh kedua-dua pihak pada tahun berikutnya.

Gaji sebulan itu telah dibayar seperti yang dinyatakan dalam MoA tahun lepas, katanya. Bermula Disember lalu, Nube mengingatkan MCBA tentang perjanjian itu dan memulakan proses rekonsiliasi untuk pembayaran itu, tambah Solomon.

"Walaupun rekonsiliasi masih berjalan, menteri tanpa pengetahuan dan persetujuan Nube telah campur tangan dan bekerja dengan MCBA dan meminta bank membayar perkeranian dan anggota perkeranian gred khas Nube, hanya gaji setengah bulan, bertentangan dengan yang dinyatakan dalam MoA.

"Selanjutnya, adalah dikesali kerana bertentangan dengan MoA tersebut, menteri telah bersetuju dengan MCBA bahawa bayaran ini adalah bayaran sekali sahaja untuk semua kategori ahli Nube" kata Solomon dalam satu kenyataan hari ini.

Ini, katanya, adalah penyalahgunaan kuasa oleh Sim, dan tindakan menindas terhadap ahli Nube.

Solomon mendakwa "penyalahgunaan kuasa" dan "pengkhianatan" yang dikatakan dilakukan oleh Sim menjejaskan 15,000 pekerja bank dalam kategori B40 dan M40.

"Sebagai menteri, Sim sepatutnya melibatkan semua pihak yang bertikai apabila membincangkan perkara mengenai pertikaian itu. Bagaimanapun, di sini, Sim gagal berbuat demikian. Dia hanya berbincang dengan MCBA dan mengenepikan Nube. Ini telah menjejaskan hak ahli Nube.

"Tindakan Sim ini adalah satu penyalahgunaan kuasa dan menyebabkan kami hilang keyakinan terhadapnya. Jelas sekali ucapan Sim yang mahu menggiatkan kerjasama dengan kesatuan sekerja hanyalah sandiwara Kementerian Sumber Manusia," kata Solomon.

Dua minggu lalu, Solomon dalam sidang akhbar telah mengetengahkan rungutan mereka mengenai isu itu.

[Baca laporan asal]

Lihat Komen
1
ADS