Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
1MDB: Najib 'bersihkan' saya dari salah laku pada 2017 - Loo

Bekas peguam 1MDB Jasmine Loo memberi keterangan hari ini bahawa perdana menteri dan menteri kewangan ketika itu Najib Razak telah "membersihkan" dirinya daripada salah laku dalam syarikat pelaburan negara itu pada 2017.

Semasa pemeriksaan semula oleh timbalan pendakwa raya T Deepa Nair di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur, Loo berkata dia telah dipanggil untuk memberi keterangan kepada Bank Negara Malaysia (BNM) dan polis pada 2016.

Menurut Loo, dia hanya memberikan kenyataannya direkodkan oleh polis.

Saksi pendakwaan utama berusia 50 tahun itu, yang meninggalkan Malaysia pada awal 2018 dan hanya kembali pada Julai tahun lalu, memberi keterangan mengenai keyakinannya bahawa Najib telah “membebaskannya” setahun sebelum itu.

Loo menyatakan tiada tindakan diambil terhadapnya pada 2016.

“Saya percaya Najib telah membebaskan saya,” kata Loo, sambil berkata dia melihat artikel berita yang memetik Najib dalam jawapan parlimen berkata siasatan telah selesai dan dia telah dibersihkan.

Dia merujuk kepada laporan media pada 8 Mac 2017 mengenai Najib menjawab dalam jawapan bertulis kepada Ahli Parlimen Kelana Jaya ketika itu Wong Chen.

Najib dilaporkan berkata Loo dan seorang lagi bekas eksekutif 1MDB Casey Tang telah dikeluarkan daripada senarai pemantauan BNM, kerana pihak berkuasa telah menyelesaikan siasatan mereka dan mengambil tindakan terhadap 1MDB.

Kata Najib, BNM telah mengeluarkan surat kompaun pentadbiran kepada 1MDB atas kegagalan mematuhi sepenuhnya arahan yang dikeluarkan mengikut Akta Perkhidmatan Kewangan 2013.

“1MDB telah pun membayar kompaun tersebut sepenuhnya,” kata Najib ketika itu.

Bagaimanapun, semasa perbicaraan rasuah RM2.27 bilion 1MDB petang ini terhadap Najib, ketua peguam bela Muhammad Shafee Abdullah berhujah apa yang berlaku sebaliknya ialah Loo dan Tang telah dikeluarkan daripada senarai pantau BNM selepas bank pusat itu mengeluarkan kompaun terhadap dana.

"Polis dan SPRM tidak membersihkannya," kata peguam itu.

Loo dan Tang adalah rakan sekutu Low Taek Jho (Jho Low) dalam buruan yang dikaitkan dengan 1MDB.

Perbicaraan akan disambung semula pada 22 April.

[Baca berita asal]


Sertai saluran WhatsApp Malaysiakini BM sekarang untuk mendapatkan perkembangan berita terkini!

Lihat Komen
ADS