Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
'Anak terdampar masih boleh terjejas dengan baki pindaan kewarganegaraan'

Baki pindaan Perlembagaan Persekutuan yang dicadangkan untuk kewarganegaraan masih akan menjejaskan anak terdampar, kata Perikatan Hak Kewarganegaraan Malaysia hari ini.

Cadangan penyingkiran perkataan "pemastautin tetap" daripada Seksyen 1(a) Bahagian II Jadual Kedua akan menyebabkan keputusan kerajaan untuk menggugurkan pindaan kepada Seksyen 19B Bahagian III Jadual Kedua menjadi lapuk dan tidak berkesan.

Ini kerana anak terdampar dianggap mempunyai ibu berstatus pemastautin tetap di Malaysia. Penyingkiran "pemastautin tetap" dalam Seksyen 1(a) akan menyebabkan anak terdampar tetap tidak mempunyai kerakyatan, kata perikatan itu.

"Tetapi kerana sekarang kerajaan sebenarnya mengeluarkan perkataan 'pemastautin tetap' daripada Seksyen 1(a), jadi apakah maksudnya bagi Seksyen 19(b)?" soal peguam dan naib presiden Persatuan Peguam Wanita (AWL) Jasmine Wong Kah Man.

“Ia akan menjadikan Seksyen 19(b) lapuk, bertindih. Jadi dengan kerajaan mengatakan bahawa mereka menggugurkan pindaan, mereka tidak lagi meminda 19(b) adalah sama dengan tidak mengatakannya kerana untuk menghapuskan perkataan 'pemastautin tetap' daripada 1a, mereka mencapai keputusan yang pada mulanya mereka ingin lakukan dengan Seksyen 19( b).

“Jadi sebab itu kita akan katakan konsesi kerajaan untuk benar-benar bersetuju untuk tidak menyentuh Seksyen 19(b), ia tidak boleh dikatakan tulen.

"Jika mereka bersetuju untuk menggugurkan Seksyen 19(b) mereka juga perlu menggugurkan pindaan kepada Seksyen 1(a) itu," tambah Wong.

Seksyen 19 menyatakan: "Mana-mana kanak-kanak yang baru lahir yang didapati ditinggalkan tanpa perlindungan di mana-mana tempat hendaklah dianggap, sehingga dibuktikan sebaliknya, telah dilahirkan di tempat itu dan ibunya bermastautin secara tetap di tempat itu; dan jika kanak-kanak itu dianggap oleh pihak berkuasa daripada bahagian ini telah dilahirkan sedemikian, maka tarikh dia ditemui hendaklah disifatkan sebagai tarikh lahirnya."

Presiden Family Frontiers Suriani Kempe memberi amaran bahawa baki pindaan yang dicadangkan tidak boleh dibaca secara berasingan.

Katanya, keputusan kerajaan untuk menggugurkan dua pindaan yang dicadangkan dan bukan yang lain telah mengakibatkan kekeliruan kerana beberapa pindaan ini mesti dibaca bersama.

Perikatan itu mengadakan sidang media di Buku Jalanan Chow Kit petang tadi.

Pada Jumaat, Menteri Dalam Negeri Saifuddin Nasution Ismail mengumumkan persetujuan Kabinet untuk membatalkan cadangan kementeriannya untuk memansuhkan Seksyen 19B Bahagian III Jadual Kedua Perlembagaan Persekutuan, dan Seksyen 1(e) seksyen yang sama dalam jadual yang sama.

Sementara itu, Pengarah Lawyer Kamek for Change Simon Siah menggesa kerajaan menubuhkan suruhanjaya sebelum memulakan sesuatu.

Siah, yang menyertai sidang media melalui panggilan video, turut menggesa agar suara Orang Asal dan Orang Asli didengari dalam perkara itu.

“Kali ini pindaan Perlembagaan Persekutuan ini sekali lagi akan menghakis hak rakyat Sabah Sarawak, terutamanya orang Dayak dan Orang Asli Sabah Sarawak.

"Ini disebabkan kerana kebanyakan penduduk Orang Asli Sabah Sarawak yang berada dalam kawasan pedalaman sampai hari ini masih belum mendapat hak kewarganegaraan mereka dan kebanyakan daripada mereka merupakan pemegang kad IC berwarna merah," katanya.

Penyelaras program Platform for Reform Beverly Joeman menambah bahawa kumpulan Orang Asal belum dirujuk mengenai cadangan pindaan itu.

Selain itu, perikatan itu meminta kerajaan melibatkan mereka dalam perundingan mengenai pindaan kewarganegaraan kerana pengalamannya dalam isu itu.

Presiden Suara Kanak-Kanak Sharmila Sekaran berkata bahawa perikatan itu tidak sabar untuk bekerjasama dengan kementerian untuk menamatkan isu kewarganegaraan di negara ini.

Selain itu, dia berharap Kementerian Dalam Negeri akan menangguhkan pembentangan rang undang-undang itu di Parlimen minggu ini.

Katanya, dia berharap backbencher kerajaan akan menyuarakan bantahan serta undi akan dikira dan bukannya undi suara.

Tambahnya, jika kerajaan berkeras untuk meneruskan rang undang-undang itu, perikatan itu akan mengadakan satu lagi mesyuarat untuk membincangkan langkah seterusnya.

Namun, dia menegaskan bahawa mereka mengalu-alukan pindaan untuk memberikan hak yang sama kepada ibu-ibu Malaysia dalam memberikan kewarganegaraan mereka kepada anak-anak yang dilahirkan di luar negara.

Selain Seksyen 1(a), pindaan lain yang selebihnya adalah kepada Perkara 26(2), untuk menggantikan perkataan “tarikh perkahwinan” dengan “tarikh mendapat kewarganegaraan”, dan Perkara 15A dan 19(2) mengenai pengurangan had umur bagi tujuan mendapatkan kewarganegaraan daripada “21 tahun” kepada “18 tahun”.


Sertai saluran WhatsApp Malaysiakini BM sekarang untuk mendapatkan perkembangan berita terkini!

Lihat Komen
ADS