Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
Kes dedah aset: Pendakwaan bantah permohonan rujukan isteri Daim

Pendakwaan membantah langkah isteri bekas menteri kewangan Zaim Zainuddin yang mencabar keabsahan undang-undang menjerat diri (self-incrimination) yang digunakan untuk pertuduhan pendedahan aset terhadap mereka.

Pihak pendakwaan memfailkan afidavit bagi membantah permohonan Na'imah Abdul Khalid agar Mahkamah Sesyen Kuala Lumpur merujuk kepada Mahkamah Tinggi isu sama ada Seksyen 36(2) Akta SPRM 2009 bercanggah dengan hak asasinya.

Menurut salinan afidavit, timbalan pendakwa raya Maziah Mohaide berkata permohonan yang dibuat Na'imah itu tiada merit, memandangkan peruntukan undang-undang berkaitan tidak melanggar kebebasan diri yang merupakan hak asasinya.

"Pengecualian seseorang daripada 'self-incrimination' bukan hak mutlak di bawah undang-undang dan bukan hak yang termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan," kata Maziah.

Maziah berkata Seksyen 36(2) tidak bertentangan dengan hak asasi berkenaan kebebasan peribadi memandangkan Na'imah tidak ditahan atau ditangkap ketika menerima notis pengisytiharan aset daripada SPRM.

"Maka, isu jika ada pelanggaran Perkara 5 Perlembagaan Persekutuan (berkenaan hak kebebasan diri) sebelum perbicaraan adalah sesuatu yang pramatang," katanya lagi.

Mahkamah Sesyen Kuala Lumpur menetapkan 21 Mei ini untuk mendengar permohonan Na'imah.

Na'imah meminta Mahkamah Tinggi memutuskan jika peruntukan itu melanggar hak perlembagaannya daripada dipaksa untuk mengemukakan bukti yang boleh digunakan terhadapnya dan haknya untuk perbicaraan yang adil.

Dia juga memohon perintah penangguhan berhubung kes jenayah pendedahan aset yang belum selesai di hadapan Mahkamah Sesyen, sementara menunggu pelupusan permohonan rujukan.

[Baca berita asal]


Sertai saluran WhatsApp Malaysiakini BM sekarang untuk mendapatkan perkembangan berita terkini!

Lihat Komen
ADS