Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
Pendaftaran Padu: Banyak kaunter tutup, tarikh akhir makin dekat
Diterbitkan:  Mar 15, 2024 5:32 PM
Dikemaskini: 11:15 AM

Mereka yang mencari kaunter fizikal untuk mendaftar ke Pangkalan Data Utama (Padu) dalam dua minggu lalu berkemungkinan kecewa.

Ini kerana hanya segelintir kaunter yang disenaraikan di laman web rasminya dibuka sekurang-kurangnya sehari pada bulan Mac, menurut senarai yang diterbitkan oleh Padu.

Ini termasuk kaunter yang dibuka di Pusat Transformasi Bandar (UTC), pejabat daerah, Pusat Ekonomi DIgital (Pedi), Jabatan Perangkaan Malaysia (DOSM) dan pusat 'hotspot' terpilih di seluruh negara.

Tiada satu pun dari enam UTC yang disenaraikan mempunyai sebarang kaunter dibuka pada hari ini manakala kaunter di UTC Bandar Pasir Gudang menjadi satu-satunya yang dibuka pada hujung minggu ini. Kebanyakan kaunter UTC ditutup sepanjang bulan Mac.

Begitu juga, tiada satu pun dari 659 kaunter dalam senarai “hotspot” dibuka hari ini dan hanya kaunter di Jabatan Penerangan Segamat akan dibuka pada Ahad ini.

Kebanyakan kaunter 'hotspot' ditutup sepanjang Mac, berdasarkan paparan senarai yang dikemas kini secara automatik setiap lima minit.

Info bercanggah

Pun begitu, pembantu kepada Menteri Ekonomi Rafizi Ramli berkata banyak kaunter sebenarnya dibuka, terutamanya kaunter bergerak.

"Banyak sebenarnya kaunter Padu yang dibuka terutamanya kaunter bergerak.

"Just check page @paduofficial_ pun dah boleh tahu.

"Terima kasih kepada seluruh pasukan @StatsMalaysia yang tak terhenti bergerak dari hari pelancaran.

“Semak sahaja halaman Padu untuk mengetahui. Terima kasih kepada seluruh pasukan DOSM yang tidak berhenti bergerak sejak hari pelancaran,” kata setiausaha akhbar Rafizi, Farhan Iqbal pada hantaran di media sosial X.

Tidak jelas sama ada dia merujuk kepada laman web rasmi Padu, yang hanya mengandungi senarai yang menunjukkan banyak kaunter ditutup, atau akaun X Padu.

Kebanyakan hantaran di akaun Padu di X ini terdiri daripada siaran semula DOSM mengenai aktiviti pendaftaran Padu pada hari itu, tetapi bukan senarai tempat yang akan membantu mengarahkan pengguna ke kaunter berdekatan yang tersedia.

Sementara itu, semakan laman Facebook DOSM negeri mendapati kaunter dibuka di pelbagai lokasi hari ini tetapi tidak disenaraikan sebagai dibuka di laman web Padu.

Sebagai contoh, kaunter dibuka di Selangor sehingga hujung minggu ini termasuk di pasar raya besar Lotus di Bangi, pejabat daerah Hulu Langat, Kompleks MPKK di Klang dan beberapa lokasi Pedi di Kuala Selangor, seperti yang disenaraikan dalam siaran Facebook DOSM Selangor.

Bagaimanapun, kaunter Padu di Pedi Kundang sepatutnya dibuka hari ini, berdasarkan siaran Facebook, tetapi disenaraikan sebagai ditutup di laman web Padu.

DOSM Selangor berkata lokasi yang disenaraikan dalam jawatan itu dan waktu operasinya "tertakluk kepada perubahan."

Sementara itu, di Kuala Lumpur, kaunter Padu dibuka di dewan serbaguna flat kos rendah Bandar Tasik Selatan hujung minggu ini, menurut perkongsian DOSM Wilayah Persekutuan pada hantaran di Facebook, tetapi ini tidak disenaraikan di laman web Padu.

Pendaftaran ditutup pada akhir bulan manakala hanya 16 peratus daripada 30.08 juta rakyat telah melengkapkan pendaftaran mereka, menurut kiraan rasmi pada 11.59 malam pada 14 Mac.

30.08 juta itu termasuk kanak-kanak yang ibu bapa atau penjaga mereka sepatutnya mengemas kini maklumat mereka, manakala jumlah orang dewasa yang dimaksudkan akan mendaftar ialah 21.97 juta.

Cara utama pendaftaran adalah dalam talian, tetapi kerajaan telah membuka kaunter fizikal untuk membantu mereka yang mempunyai masalah mendaftar secara digital.

Ini termasuk individu yang tidak dapat melengkapkan proses pendaftaran e-Kenali Pelanggan Anda (eKYC) kerana sistem tidak dapat memadankan swafoto yang mereka ambil, dengan gambar pada MyKad mereka.

Menteri Ekonomi Rafizi Ramli dijadual mengadakan sidang media mengenai Padu minggu depan.

Sebelum ini, Rafizi berkata kerajaan tidak mungkin melanjutkan tarikh akhir 31 Mac kerana mahu menggunakan Padu untuk mengagihkan subsidi bersasar secepat mungkin.

Pangkalan data itu bertujuan memastikan subsidi diagihkan dengan lebih baik, dengan mengambil kira bukan sahaja gaji rumah tetapi juga kewajipan kewangan individu atau isi rumah.

"Ada golongan merasakan bahawa mereka tidak layak dapat subsidi bersasar, mereka tak nak kemas kini, ada golongan pula akan menunggu saat akhir hingga 31 Mac baru mendaftar dan ada yang mungkin terkejar-kejar untuk kemas kini selepas kerajaan umum subsidi bersasar.

"Tapi (ini semua) tidak mengganggu perancangan bahawa semua data maklumat isi rumah ini mestilah tersedia menjelang 31 Mac untuk membolehkan program sosioekonomi kerajaan yang seterusnya beralih kepada kaedah pendapatan boleh guna isi rumah bersih,” kata menteri ekonomi pada Jan lalu.

Padu dilancarkan pada 2 Januari lepas dibuka kepada orang ramai untuk membuat pengemaskinian hingga 31 Mac ini.

Fasa dua Padu dijangka bermula pada April hingga Jun 2024 yang akan melibatkan pembangunan algoritma mengikut keperluan kepenggunaan berpandukan data dalam Padu.


Sertai saluran WhatsApp Malaysiakini BM sekarang untuk mendapatkan perkembangan berita terkini!

Lihat Komen
ADS