Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
Timb menteri nafi kakitangan 'kurang ajar' dengan pemohon bantuan

Timbalan Menteri Perpaduan Negara K Saraswathy menafikan dakwaan kakitangannya “kurang ajar” seorang ibu yang memohon dana biasiswa bernilai RM15,000.

Semasa sidang media hari ini, Saraswathy berkata pejabatnya akan membuat laporan polis berhubung tuduhan itu, mendakwa ia percubaan mencemarkan nama baiknya.

“Respons saya kepada MIC ialah bukan satu perkara untuk mereka besar-besarkan sehingga ke tahap itu tanpa mengetahui fakta perkara itu dengan hanya bergantung kepada penjelasannya.

"Jadi, saya rasa ini adalah satu percubaan dan telah menjadi percubaan berterusan mereka, terutamanya melalui orang tertentu ini, L Sivasubramaniam untuk memburukkan dan menyerang saya dengan membuat naratif negatif tentang saya," kata Saraswathy kepada pemberita di pusat khidmatnya di Kuala Lumpur hari ini .

Selain tindakan polis, Saraswathy yang juga naib presiden PKR berkata dia akan merujuk perkara itu kepada sekretariat kerajaan perpaduan supaya pihak terbabit ditegur kerana mengulangi dakwaan berkenaan.

Dua hari lalu, Ahli Jawatankuasa Kerja Pusat MIC L Sivasubramaniam menggesa Saraswathy mengambil tindakan terhadap salah seorang pegawainya yang dituduh menggunakan kata-kata tidak sopan terhadap seorang ibu yang meminta bantuan kewangan untuk pendidikan anaknya.

Ini selepas dakwaan tersebar di media sosial bahawa salah seorang pegawai tugas khasnya berkata, "Mengapa menghantar anak anda belajar menjadi doktor jika anda tidak mempunyai wang?"

Sivasubramaniam berkata dia telah bertemu wanita itu, yang telah memohon bantuan kewangan di Institusi Pembangunan Pendidikan Maju (MIED), entiti pendidikan parti MIC.

Dia juga mendedahkan bahawa MIC sebelum ini telah meminjamkan ibunya RM15,000, tetapi dia kini meminta pinjaman lain.

Menurut Saraswathy, ibu berkenaan hadir ke pejabatnya pada 16 Feb, bertemu dengan salah seorang pegawainya dan memberikannya nota tulisan tangan yang menyatakan bahawa dia memerlukan dana untuk anak perempuannya meneruskan kursus perubatan di Rusia.

"Kakitangan saya kemudiannya menyuruhnya menulis surat rasmi dengan beberapa dokumen sokongan untuk memudahkan proses itu," katanya.

Saraswathy menambah bahawa ibu itu telah menghantar teks kepada kakitangannya pada 19 Feb, bertanya sama ada dia telah menerima surat dan dokumen sokongan, yang mana kakitangannya membalas dengan mengatakan dia tidak menerima sebarang e-mel.

"Orang itu kemudian menghantar dokumen itu melalui WhatsApp, yang mana kakitangan saya bersusah payah mencetak untuk pekerja saya yang lain mengambil dokumen itu dan membawanya ke pejabat saya di Putrajaya," katanya.

Pada 21 Feb, Saraswathy berkata bahawa salah seorang kakitangannya mengumpul dokumen dan perlu mendaftarkannya di jabatan mel. Akhirnya, Saraswathy menerima dokumen itu pada 23 Feb.

Saraswathy kemudian berkata dia telah menghubungi secara peribadi sebuah pertubuhan yang menyediakan dana untuk pelajar, mengatur langkah-langkah yang perlu dan juga menyerahkan semua dokumen kepada organisasi itu untuk diproses.

"Kami menyerahkan semua dokumen yang kami ada. Mereka hanya mahu dia mengisi borang. Berikutan perbualan itu, pada satu ketika dia bertanya sama ada ia adalah dana atau pinjaman. Organisasi itu menjawab ia adalah pinjaman kerana mereka hanya memberi pinjaman.

“Setelah mereka mengatakan ia adalah pinjaman, dia berhenti berkomunikasi dengan mereka walaupun organisasi itu berulang kali meminta ibu berkenaan menyerahkan borang permohonannya. Kami mempunyai jejak komunikasi. Saya juga boleh berkongsi nombor telefon setiausaha (organisasi itu),” katanya.

Bantu walaupun ragu-ragu

Sehubungan itu, Saraswathy menekankan terdapat keraguan tentang kesahihan dokumen yang dihantar ke pejabatnya, kerana ia hanya mempunyai surat kemasukan untuk kursus perubatan bagi sesi 2019/2020.

Walaupun ragu-ragu, Saraswathy berkata, dia tetap mahu membantu ibu itu tetapi tidak menyangka perkara berkenaan berakhir seperti ini.

“Dia tidak mempunyai sebarang penyata untuk tahun semasa dan kami tidak pasti sama ada gadis itu benar-benar melanjutkan pelajaran.

"Dan kami tidak mempunyai penyata bayaran tertunggak daripada universiti. Namun kami mengambil inisiatif untuk meminta organisasi itu mempertimbangkan situasinya.

"Dan apa yang mereka mahukan hanyalah dia menyerahkan borang permohonan, yang belum dia lakukan sehingga hari ini," katanya.


Sertai saluran WhatsApp Malaysiakini BM sekarang untuk mendapatkan perkembangan berita terkini!

Lihat Komen
ADS