Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
Reruai bantuan guaman dibuka di semua mahkamah di Semenanjung

Reruai bantuan guaman akan dibuka di semua mahkamah di Semenanjung Malaysia sebulan sekali, dalam usaha meningkatkan bantuan guaman kepada mereka yang memerlukan.

Reruai akan dibuka pada hari Rabu pertama setiap bulan.

Reruai tersebut merupakan kerjasama bersama antara Badan Kehakiman, Bantuan Guaman Kebangsaan Majlis Peguam dan Yayasan Bantuan Guaman Kebangsaan (YBGK). Ia dilancarkan sempena sambutan Hari Bantuan Guaman.

"Saya yakin sepenuhnya bahawa program Hari Bantuan Guaman yang dilancarkan hari ini adalah satu lagi langkah ke hadapan dalam memenuhi secara berkesan bantuan guaman kepada yang memerlukan," kata Presiden Badan Peguam Malaysia Karen Cheah semasa berucap pada pelancaran Hari Bantuan Guaman di mahkamah Kuala Lumpur.

"Sangat jelas betapa pentingnya prinsip bantuan guaman dengan peruntukan nyatanya sebagai salah satu tujuan Badan Peguam Malaysia yang ditubuhkan di bawah Seksyen 42 Akta Profesion Undang-undang 1976," tambahnya.

Dalam seksyen tersebut, tujuan Badan Peguam adalah untuk membuat peruntukan atau membantu dalam promosi skim di mana orang yang memerlukan boleh diwakili oleh peguam bela dan peguam cara.

Tambahnya, apabila pusat bantuan guaman pertama ditubuhkan pada 1980, pekerja kilang yang kebanyakannya wanita bujang, nelayan dan petani adalah antara mereka yang menerima bantuan guaman dan nasihat percuma.

Cheah berkata, setakat ini terdapat 14 pusat bantuan guaman di Semenanjung Malaysia mewakili setiap negeri.

“Pusat bantuan guaman negeri kita telah membantu lebih 124,000 orang.

“Lebih 2,700 warga asing telah dibantu oleh pusat bantuan guaman KL sahaja pada 2023,” tambahnya.

Selain reruai itu, Cheah berkata jawatankuasa Bantuan Guaman Kebangsaan dan YBGK juga berikrar memberi komitmen untuk mengendalikan satu kes bantuan guaman dalam setahun, menawarkan diri untuk bertugas di pusat Bantuan Guaman, atau menyertai program kesedaran undang-undang atau jangkauan yang dianjurkan oleh pusat bantuan guaman negeri.

"Dengan pelancaran program ini, (saya harap) ia akan menjadi peringatan bahawa akses kepada keadilan adalah hak asasi dan bukan keistimewaan, yang harus diberikan kepada semua orang tanpa pengecualian," tambahnya.

Tahun lalu, kerajaan mengumumkan peruntukan RM10 juta kepada YBGK bagi membolehkan lebih ramai rakyat mendapat perkhidmatan guaman percuma.

Majlis bantuan guaman hari ini telah dirasmikan oleh Ketua Hakim Negara Tengku Maimun Tuan Mat.


Sertai saluran WhatsApp Malaysiakini BM sekarang untuk mendapatkan perkembangan berita terkini!

Lihat Komen
ADS