Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
‘KP Tourism Malaysia akui khidmatnya ditamatkan’
Diterbitkan:  Feb 23, 2024 6:14 PM
Dikemaskini: 10:14 AM

Ketua Pengarah Tourism Malaysia Ammar Abd Ghapar mengesahkan perkhidmatannya ditamatkan berkuat kuasa Isnin depan.

Bercakap kepada portal Malay Mail, Ammar berkata dia menerima mengenai penamatan perkhidmatannya daripada Menteri Pelancongan, Kesenian dan Kebudayaan Tiong King Sing pagi ini.

Tiong King Sing

"Surat itu hanya menyatakan berkuat kuasa 26 Februari, saya bukan lagi KP (Ketua Pengarah). Dipindah ke mana, pegang jawatan apa, gred apa, Ia tidak nyatakan apa-apa lagi. 

"Saya tidak berniat untuk mengingkari sebarang arahan atau mematuhi arahan yang diberikan kepada saya... tetapi saya berasa sangat kecewa dan sedih. 

"Saya rasa selepas berkhidmat selama 36 tahun, (dengan) pengalaman yang ada, saya tidak sepatutnya diperlakukan begini," katanya yang dipetik portal itu.

Sebelum itu, tular di media sosial mengenai surat pemberhentian Ammar di media sosial sejak semalam.

Mas Ermieyati Samsudin (kiri) bersama Tiong

Sementara itu, Ahli Parlimen Masjid Tanah, Mas Ermieyati Samsudin mendesak kerajaan supaya menyiasat Menteri Pelancongan Tiong King Sing atas dakwaan salah guna kuasa yang diketengahkan pelbagai pihak.

Portal Utusan Malaysia memetiknya sebagai berkata bahawa siasatan itu penting sekiranya kerajaan serius dalam menegakkan ketelusan dan tata kelola yang baik.

"Dakwaan melibatkan tindakan dan tingkah lakunya tidak mencerminkan integriti serta standard etika yang diharapkan daripada seorang menteri, terutamanya di negara seperti Malaysia yang terkenal dengan budaya kerja berbilang kaum dan harmoni.

"Tuduhan terhadap Tiong merisaukan banyak pihak. Bermula dari pelantikan rakan-rakan dan ahli keluarga ke jawatan penting dalam pejabat pelancongan adalah kesan nepotisme dan kronisme, yang kedua-duanya tidak mempunyai tempat dalam kerajaan yang telus dan berasaskan merit.

"Tambahan lagi, pertukaran sewenang-wenangnya pegawai kerajaan tanpa alasan yang munasabah menimbulkan persoalan serius tentang motif di sebalik tindakan tersebut,” katanya.

Malaysiakini sedang cuba menghubungi, pejabat menteri pelancongan untuk mendapatkan komen.


Sertai saluran WhatsApp Malaysiakini BM sekarang untuk mendapatkan perkembangan berita terkini!

Lihat Komen
ADS