Paling Popular
Terkini

Daim Zainuddin dan Na'imah Abdul Khalid memohon perintah mahkamah untuk membatalkan pertuduhan jenayah terhadap mereka atas dakwaan gagal mematuhi notis SPRM untuk mendedahkan aset.

Bekas menteri kewangan itu dan isterinya meminta pelepasan tambahan ini dalam semakan kehakiman sedia ada mereka, yang pada mulanya mencabar siasatan SPRM terhadap dirinya dan keluarganya.

Semakan kehakiman itu difailkan di mahkamah sivil lebih awal pada 10 Jan, sebelum Na'imah dan Daim didakwa di mahkamah jenayah masing-masing pada 23 dan 29 Jan.

Menurut afidavit menyokong permohonan pindaan itu, peguam keluarga Daim dari firma guaman Tetuan Tommy Thomas berkata mereka memasukkan pelepasan tambahan itu kerana tindakan sivil itu menyasarkan kesahihan notis SPRM yang sama menjadi asas pertuduhan jenayah terhadap hartawan itu dan isterinya.

"Sekiranya dua notis Seksyen 36(1) yang disebut di atas (dirangka di bawah Akta SPRM 2009) yang dibuat di bawah diisytiharkan terbatal dan dibatalkan, kedua-dua pertuduhan yang bersandarkan kepada ketidakpatuhan notis tersebut juga akan terbatal dan pasti akan dibatalkan," kata peguam keluarga itu, Alicia Sabrina Gomez.

Menurut salinan afidavit Daim yang menyokong semakan kehakiman itu, dia berhujah bahawa kelakuan SPRM mengelirukan.

Katanya, siasatan SPRM tidak berasas dan mendakwa suruhanjaya itu tidak mendedahkan kepadanya jenis kesalahan yang dia disiasat terhadapnya sejak tahun lepas.

Daim turut mendakwa SPRM hanya memaklumkan bahawa ia mengikut Seksyen 23 Akta SPRM 2009 untuk suapan.

Dia menegaskan bahawa dia telah berhenti menjadi menteri kewangan pada 31 Mei 2001.

“Namun, dalam serbuan 18 Dis 2023 ( ke atas Menara Ilham), SPRM mencari dokumen dari 2009, dan yang berkaitan dengan pembinaan Menara Ilham, yang bermula pada 2009 dan siap pada 2015.

“Oleh itu, saya percaya bahawa SPRM sebenarnya tidak mempunyai sebarang asas untuk mempercayai bahawa kesalahan telah dilakukan oleh saya (atau pemohon kedua hingga kelima yang lain) di bawah Seksyen 23 Akta SPRM,” kata Daim.

[Baca berita asal]


Sertai saluran WhatsApp Malaysiakini BM sekarang untuk mendapatkan perkembangan berita terkini!

Lihat Komen
ADS