Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
Amanah S'gor: Tak logik Umno isi semua 373 jawatan pengerusi JPKK

Amanah Selangor menganggap permintaan Umno yang mahu PH memberi kesemua 373 posisi pengerusi jawatankuasa pembangunan dan keselamatan kampung (JPKK) di negeri itu sebagai tidak munasabah.

Timbalan Pengerusi Amanah Selangor, Azli Yusof, berkata selama ini gabungan berkenaan sentiasa mengamalkan keseimbangan dan kesepakatan antara semua parti.

"Sudah tentu tidak munasabah kalau kesemua jawatan ketua JKKP itu diserahkan kepada Umno atau BN kerana PKR juga ada bertanding di kawasan kampung, Amanah pun banyak bertanding di kawasan luar bandar.

"Kesemua parti harus ada wakil, tidak kira sama ada di bandar atau luar bandar, itu keseimbangan dan kesepakatan yang PH amalkan sejak tiga penggal lepas dan ia harus diteruskan bagi penggal kali ini," katanya kepada Malaysiakini.

Menurut Azli, kesepakatan sama diamalkan dalam pelantikan ahli majlis bagi setiap pihak berkuasa tempatan (PBT) dengan setiap parti mempunyai wakil masing-masing.

Justeru, kata Azli, isu pemulangan 20 jawatan ahli majlis PBT oleh Umno sepatutnya tidak timbul.

"Saya percaya semua 12 PBT di Selangor ini harus ada wakil dari semua parti kerajaan perpaduan," katanya.

Sebaiknya secara tertutup

Sebelum ini, kata ahli parlimen Shah Alam itu lagi, lantikan politik dari semua parti kerajaan tidak menjadikan kawasan luar bandar atau kawasan bandar sebagai penentu.

"Sebelum ini, amalan kita memang diwakili oleh semua parti, dalam PH ada tiga parti, walaupun Amanah banyak menang di kawasan luar bandar, DAP pula di kawasan bandar.

"Tapi, itu tidak menjadi asas kepada perundingan (jawatan), bahkan kita mengambil semangat bekerjasama dan kesemua lantikan politik itu adalah wakil dari parti yang terlibat," katanya.

Sebelum ini Malaysiakini yang memetik sumber dalaman kerajaan negeri melaporkan, isu kelewatan pelantikan 272 ahli majlis melibatkan 12 PBT bagi sesi 2024-2025 lewat ekoran keengganan Umno menerima peruntukan 20 kerusi yang ditawarkan.

Pengerusi Umno Selangor Megat Zulkarnain Omardin kemudian mengumumkan parti itu akan menyerahkan semula semua 20 jawatan ahli majlis tersebut dan meminta 373 jawatan pengerusi JPKK diberi kepada Umno.

Megat Zulkarnain Omardin

Hal itu kerana, katanya, Umno menghormati penguasaan PH di kawasan bandar.

Azli berkata berkata dalam percaturan lantikan politik perlu ada keseimbangan dan langkah pengasingan yang dicadangkan Umno akan menambah polarisasi penyokong PH dan BN.

Memberikan contoh di kawasan bandar seperti Shah Alam dan Petaling Jaya serta kawasan luar bandar semacam Sabak Bernam, penting ada wakil dari semua parti kerajaan perpaduan agar wujud keseimbangan.

"Strategi ini akan menunjukkan wujud perpaduan dan kesepakatan antara PH dan BN, bukan dengan mengasing-asingkan lantikan politik," katanya lagi.

Pada masa sama, Azli menegaskan, perbincangan mengenai peruntukan jawatan tersebut sebaiknya dibuat secara tertutup di meja rundingan, bukannya melalui media.

"Jika tiada kesepakatan dicapai, ia boleh dirunding semula dengan pandangan pihak yang lebih tinggi," katanya.

Sementara itu Pengerusi Amanah Selangor Izham Hashim memaklumkan dia masih tidak ada maklumat terbaru mengenai isu tersebut.

Pun begitu, kata exco Selangor itu, ia akan dibincangkan secara tertutup di peringkat lebih tinggi membabitkan pemimpin PH dan BN.


Sertai saluran WhatsApp Malaysiakini BM sekarang untuk mendapatkan perkembangan berita terkini!

Lihat Komen
ADS