Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
DNAA Zahid: Badan Peguam mohon rujukan soalan perlembagaan

Badan Peguam Malaysia akan memohon kebenaran Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur untuk meminta Mahkamah Persekutuan mempertimbangkan soalan undang-undang yang dikaitkan dengan pelepasan tanpa pembebasan (DNAA) Timbalan Perdana Menteri Ahmad Zahid Hamidi.

Bagaimanapun, wakil undang-undang untuk Peguam Negara (AG) dan Zahid berhasrat untuk menentang sebarang permohonan rujukan perlembagaan sedemikian kepada Mahkamah Persekutuan.

Perkara ini didedahkan oleh pasukan peguam untuk Badan Peguam Malaysia serta AG dan Zahid semasa prosiding di hadapan hakim Mahkamah Tinggi Amarjeet Singh pagi ini.

Hari ini pada mulanya ditetapkan untuk mendengar permohonan Badan Peguam untuk kebenaran meneruskan semakan kehakiman bagi mencabar keputusan Peguam Negara tahun lepas mendapatkan DNAA berhubung kes rasuah Zahid yang dikaitkan dengan Yayasan Akalbudi (mahkamah jenayah berasingan telah membenarkan permohonan DNAA pendakwa raya pada 4 Sept. 2023).

Peguam Ambiga Sreenevasan memaklumkan Amarjeet tentang hasrat Badan Peguam untuk memfailkan permohonan rujukan perlembagaan di bawah Seksyen 84 Akta Mahkamah Kehakiman 1964.

Di bawah undang-undang, keputusan Mahkamah Persekutuan mengenai soalan rujukan perlembagaan boleh mempercepatkan Mahkamah Tinggi membuat keputusan mengenai tindakan undang-undang yang belum selesai seperti semakan kehakiman.

Bagaimanapun, peguam kanan persekutuan Ahmad Hanir Hambaly @ Arwi dan peguam Hisyam Teh Poh Teik - yang masing-masing mewakili AG dan Zahid - berkata mereka akan membantah sebarang permohonan rujukan perlembagaan sedemikian.

“Kami telah menyatakan tidak bersetuju dengan Seksyen 84 (permohonan) untuk merujuk (soalan) kepada Mahkamah Persekutuan. Kami akan menentangnya,” kata Hanir.

Hisyam kemudian turut serta dengan bantahan anak guamnya, sambil menambah bahawa mereka tidak dimaklumkan lebih awal mengenai hasrat Badan Peguam untuk memindahkan rujukan perlembagaan.

Amarjeet kemudian mengarahkan Badan Peguam memfailkan permohonan rujukan selewat-lewatnya pada 26 Jan, dan menetapkan 26 Feb untuk pengurusan kes lanjut mengenai perkara itu.

Pada 4 Sept tahun lepas, pihak pendakwaan memohon DNAA ke atas 47 pertuduhan rasuah terhadap Zahid, dan mahkamah jenayah membenarkannya.

Kemudian tiga bulan pada 4 Dis, Badan Peguam mengumumkan dalam satu kenyataan media bahawa badan kawal selia profesion undang-undang telah memfailkan cabaran undang-undang ke atas DNAA Zahid, sambil menambah bahawa ia mencabar keputusan AG (untuk mendapatkan DNAA) sebagai sebahagian daripada kewajipan berkanunnya untuk menegakkan keadilan tanpa rasa takut atau pilih kasih.


Sertai saluran WhatsApp Malaysiakini BM sekarang untuk mendapatkan perkembangan berita terkini!

Lihat Komen
ADS