Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
Padu 100% dibangun penjawat awam, elak data bocor - Rafizi

Menteri Ekonomi Rafizi Ramli mempertahankan Hab Pangkalan Data Pusat (Padu) yang menimbulkan kebimbangan pengkritik mengenai langkah keselamatan yang dilaksanakan untuk melindungi data peribadi.

Jelasnya, tujuan Padu dibangunkan 100 peratus oleh penjawat awam untuk mengurangkan risiko kebocoran data kepada pihak ketiga dan vendor luar yang ada akses terhadap maklumat rakyat.

"Bukan hanya soal kos semata-mata. Sudah tentu soal kos penting untuk kita jimatkan wang rakyat tetapi yang sama penting adalah keutamaan untuk membangunkan kepakaran dan proses dalaman penjawat awam.

"Kerana model sebelum ini melantik vendor atau syarikat swasta untuk membangunkan aplikasi-aplikasi kerajaan adalah tidak lagi sesuai," katanya.

Rafizi berkata pembangunan dalaman oleh penjawat awam membolehkan Padu bertindak segera ke atas maklum balas orang ramai mengenai sistem itu.

"Sebarang pembangunan product digital melibatkan proses berterusan. Penambahbaikan berterusan terutama melibatkan maklum balas pengguna.

"Akan ditambahbaik sehari demi sehari," katanya.

Jabatan Perangkaan antara agensi yang bertanggungjawab terhadap Padu, sebuah sistem yang dibina dan diselenggara sepenuhnya oleh perkhidmatan awam.

Semalam, Kementerian Ekonomi telah menukar Aplikasi Pengaturcaraan Antara Muka (API) Padu selepas seorang netizen melaporkan kelemahan dalam sistemnya yang membenarkan pihak ketiga menggunakan nombor kad pengenalan (IC) untuk mengatasi kata laluan.

API ialah perisian perantara yang membenarkan dua aplikasi berkomunikasi antara satu sama lain.

Mengulas lanjut, Rafizi membuat perbandingan dengan perisian sedia ada lain dengan kemaskini berkala atau pembetulan, menyatakan proses itu tidak boleh dilakukan jika Padu diselenggara oleh vendor pihak ketiga.

“Perkara lain adalah dari segi pengurangan risiko, sebab itu juga kami memutuskan ia adalah yang terbaik untuk dilakukan oleh perkhidmatan awam.

“Kerana itu mengehadkan akses pihak ketiga kepada data.

"Saya secara peribadi berpendapat jika kita melakukan ini dengan baik, kita boleh mengehadkan risiko pelanggaran keselamatan," jelasnya.

Sebelum pelancaran Padu, Rafizi berkata kerajaan telah menerima kelulusan daripada panel pakar bebas yang mengaudit keseluruhan sistem, termasuk pelbagai langkah keselamatannya.

Perdana Menteri Anwar Ibrahim melancarkan Padu pada Selasa dan Rafizi berkata 261,158 rakyat Malaysia telah melengkapkan pendaftaran mereka pada sistem itu dalam tempoh 48 jam pertama.

'Pelbagai akta lindungi data'

Sebelum pelancaran Padu, Rafizi berkata kerajaan telah menerima kelulusan daripada panel pakar bebas yang mengaudit keseluruhan sistem, termasuk pelbagai langkah keselamatannya.

Perdana Menteri Anwar Ibrahim melancarkan Padu pada Selasa dan Rafizi berkata 261,158 rakyat Malaysia telah melengkapkan pendaftaran mereka pada sistem itu dalam tempoh 48 jam pertama.

Sementara itu, Rafizi turut menjawab gesaan kumpulan hak asasi Lawyers for Liberty (LFL) awal hari ini agar Padu digantung sehingga Akta Perlindungan Data Peribadi 2010 (PDPA) dipinda untuk menghapuskan klausa yang mengecualikan kerajaan daripada liabiliti.

“Saya berharap LFL akan terlebih dahulu memahami (perbezaan) antara (data di bawah) PDPA dan data yang tersedia secara umum.

“Setiap agensi (kerajaan) ini dilindungi oleh peraturan mereka sendiri mengenai data. Jika ia data JPJ (jabatan pengangkutan jalan), maka privasi data terletak di bawah akta yang mengawalnya,” katanya.

“Saya fikir kumpulan peguam ‘sepatutnya’ faham hal ini.

"Jika kita mula bercakap tentang undang-undang yang kita tidak faham, kita kelihatan bodoh," katanya.

“Kalau kita mengikut komen-komen daripada LFL, kita kena tutup Jabatan Pendaftaran Negara, tak boleh pakai Jabatan Imigresen.

"Kerana Padu ini data yang dikumpul, bukan data baru, dalam kita bercakap, data kita ada dalam pangkalan data kerajaan," kata Rafizi lagi.

Pengarah LFL Zaid Malek berkata Padu mesti digantung untuk memastikan kerajaan, bersama dengan agensinya, bertanggungjawab terhadap perlindungan dan keselamatan data yang dikumpul.

[Baca berita asal]


Sertai saluran WhatsApp Malaysiakini BM sekarang untuk mendapatkan perkembangan berita terkini!

Lihat Komen
ADS