Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita

PARLIMEN | Majikan dan pekerja yang mendaftar dalam dasar gaji progresif kerajaan tahun depan perlu menunjukkan bukti komitmen mereka.

Menteri Ekonomi Rafizi Ramli berkata majikan perlu membuktikan bahawa mereka benar-benar membayar gaji yang dinaikkan, pekerja yang mendapat manfaat daripada projek perintis itu juga perlu mematuhi keperluan peningkatan kemahiran tertentu.

Ini, katanya, kerana kerajaan mahu memastikan program itu membuahkan hasil yang diharapkan - iaitu meningkatkan produktiviti negara.

"Bukan saja demi kepentingan syarikat untuk meningkatkan produktiviti, ia juga demi kepentingan kerajaan untuk mengesahkan dan memuaskan hati kami bahawa program dengan peruntukan seperti ini sebenarnya menghasilkan produktiviti yang lebih baik," katanya pada sidang media yang diadakan di Parlimen.

"Kita kena lihat apakah peningkatan kemahiran yang diperlukan. Sebab itu Kementerian Ekonomi dan Kementerian Sumber Manusia perlu melihat gambaran besarnya. Bagaimana kita merancang peningkatan kemahiran mereka.

"Mereka (pekerja) perlu melalui itu. Pada penghujung tahun, semua rekod perlu disiapkan. Jika mereka tidak mematuhi peningkatan kemahiran, maka mereka digugurkan daripada skim itu," katanya lagi.

Rafizi mengadakan sidang media sejurus selepas dia membentangkan kertas putih kerajaan di Dewan Rakyat, yang menggariskan rancangannya untuk dasar gaji progresif yang akan dilaksanakan tahun depan, dengan cadangan ia menyasarkan pekerja berpendapatan kurang daripada RM5,000 sebulan.

Penyertaan adalah atas dasar sukarela, tetapi ia akan disertakan dengan insentif kewangan untuk majikan yang mengambil bahagian.

Rafizi mencadangkan majikan boleh mendapat insentif tetap sehingga RM200 sebulan untuk pekerja peringkat permulaan dan sehingga RM300 sebulan untuk pekerja untuk tempoh 12 bulan daripada kerajaan.

Kenaikan, katanya, akan bergantung kepada produktiviti dan kemahiran pekerja.

Pada sidang media itu, Rafizi berkata kerajaan memutuskan untuk memperkenalkannya sebagai dasar sukarela dan bukannya wajib berikutan keadaan ekonomi semasa.

Dengan 97 peratus syarikat di negara ini adalah perusahaan mikro, kecil dan sederhana, dia berkata kementerian percaya ekonomi negara tidak akan dapat menyerap dasar baru itu sekiranya ia diwajibkan.

Menteri itu juga menafikan tanggapan bahawa program berkenaan akan mendapat bantahan daripada majikan.

Sebaliknya, Rafizi menyatakan keyakinannya bahawa ramai majikan akan mengambil bahagian berdasarkan maklum balas kementerian yang diterima daripada sesi penglibatan dengan Persekutuan Majikan Malaysia dan dewan industri.

“Daripada maklum balas awal dan sesi libat urus, saya tidak bimbang tentang kekurangan penyertaan.

"Sebaliknya, saya bimbang program ini mungkin melihat lebihan langganan," katanya.

Menurut Rafizi, inilah sebabnya kementerian perlu merangka dengan betul prinsip panduan untuk pendaftaran.

Antara pertimbangan termasuk keupayaan sektor untuk meningkatkan gaji pekerjanya; saiz jurang antara gaji semasa dan kemahiran pekerja; penekanan kepada sektor tumpuan dalam usaha penyusunan semula ekonomi kerajaan; dan betapa kritikalnya sesebuah sektor memerlukan bakat baru.

Dari segi impak kewangan, Rafizi berkata mereka menganggarkan projek perintis membabitkan 1,000 syarikat tahun depan akan melibatkan kos antara RM20 juta hingga RM30 juta.

Kementerian Ekonomi telahpun memperuntukkan jumlah itu, katanya.

Walau bagaimanapun, angka akhir hanya akan diketahui selepas pemilihan terakhir syarikat untuk projek itu.

“... Ia tidak akan menelan belanja lebih daripada RM30 juta.

"Itulah sebabnya saya fikir ia sangat boleh dilakukan. Kami mahu melakukannya dahulu dan melihat maklum balas, terutamanya untuk menyelesaikan jika terdapat sebarang masalah," katanya.


Sertai saluran WhatsApp Malaysiakini BM sekarang untuk mendapatkan perkembangan berita terkini!

Lihat Komen
ADS