Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
MP PH ikrar terus bangkitkan isu meritokrasi dalam pendidikan

PARLIMEN | Dua backbencher kerajaan berikrar untuk terus membangkitkan isu mengenai kekurangan meritokrasi dalam sistem pendidikan Malaysia melalui peranan mereka dalam jawatankuasa parlimen mengenai pendidikan tinggi.

Chow Yu Hui (Pakatan Harapan-Raub) dan P Prabakaran (PH-Batu) pada sidang media bersama pemenang Anugerah Pelajaran Diraja Nahvin Muthusamy memetik angka terkini mengenai tawaran yang dibuat kepada pemegang Sijil Tinggi Pelajaran Malaysia (STPM) untuk melanjutkan pelajaran mereka dalam kursus kritikal.

Secara khususnya, Chow memetik jawapan bertulis Timbalan Menteri Pengajian Tinggi Yusof Apdal kepada soalannya, bertarikh 6 Nov, bahawa hanya dua pemegang STPM ditawarkan kursus pergigian pilihan mereka melalui permohonan sistem UPUOnline dalam tempoh tiga tahun lepas.

“Berdasarkan statistik, tiada seorang pun lepasan STPM pada 2021 berjaya dalam permohonan melanjutkan pelajaran dalam bidang pergigian,” kata Chow.

Selepas itu, setiap pelajar ditawarkan kursus pergigian untuk sesi akademik 2022/2023 dan 2023/2024, menurut jawapan bertulis itu.

Bagi lepasan STPM yang memohon melanjutkan pelajaran dalam bidang perubatan, 10 tawaran telah dibuat untuk sesi akademik 2021/2022, 13 pada 2022/2023 dan 16 pada 2023/2024.

"Kita mempunyai jawatankuasa pengajian tinggi (parlimen) dan oleh itu kita akan membawa statistik untuk dibincangkan," kata Chow.

Dia berkata laluan alternatif ke pengajian tinggi melalui sistem matrikulasi masih mengekalkan kuota 90 peratus untuk Bumiputera, dan kemasukan selepas peringkat SPM adalah sangat kompetitif kerana keutamaan diberikan untuk melanjutkan pelajaran ke universiti awam.

“Secara prinsipnya, walaupun kuota kaum di universiti awam telah dimansuhkan 20 tahun lalu, sistem matrikulasi yang bergantung kepada kuota kaum masih memberikan ‘kelebihan tidak adil’ dan membawa kepada ‘keganasan struktur’,” kata Chow.

Prabakaran pula berkata kegagalan kerajaan menangani isu itu akan menghakis keyakinan belia bukan Bumiputera.

“Perlu ada pembaharuan terhadap sistem pendidikan, berdasarkan meritokrasi,” katanya.

Sementara itu, Nahvin, yang ucapannya semasa majlis graduasi dari Universiti Teknikal Malaysia Melaka menjadi tular, mengulangi kepentingan pembaharuan struktur kepada sistem pendidikan tinggi negara.

Dia juga sekali lagi menceritakan kesukaran yang dihadapi pelajar bukan Bumiputera untuk mendapatkan tempat mengikuti kursus pilihan mereka di universiti awam, walaupun cemerlang dalam peperiksaan STPM.


Sertai saluran WhatsApp Malaysiakini BM sekarang untuk mendapatkan perkembangan berita terkini!

Lihat Komen
ADS