Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita

Gobind Singh Deo (Pakatan Harapan-Damansara) sekali lagi mempersoalkan bila jawatankuasa akan dibentuk untuk menyiasat pegawai SPRM yang dituduh terlibat salah laku.

Ketika membahaskan Rang Undang-undang Perbekalan 2024 di peringkat jawatankuasa, Gobind mempersoalkan sebab di sebalik dana yang diperuntukkan kepada suruhanjaya antirasuah itu untuk tahun depan.

“Sehingga kini kita tidak mendengar apa tindakan yang boleh diambil (jika pegawai SPRM dituduh salah laku).

“Peruntukan dana (dalam Belanjawan 2024) tidak menyebut tentang dana khusus untuk jawatankuasa aduan.

"Saya ingin tahu, apakah sebab di sebalik peruntukan itu - adakah untuk menubuhkan jawatankuasa aduan?" katanya di Dewan Rakyat.

Gobind juga meminta kerajaan memperincikan jumlah aduan telah dibuat terhadap pegawai SPRM dan jenis tindakan yang telah diambil oleh suruhanjaya itu.

“Tidak boleh ada situasi di mana aduan dibawa tetapi tiada tindakan diambil dan tiada mekanisme sedia ada untuk dakwaan itu disiasat.

“Jika kita menyalurkan dana kepada SPRM, kita harus merujuk kepada matlamat kita - salah satunya melibatkan jawatankuasa untuk memantau (SPRM).

"Terdapat begitu banyak laporan polis yang dibuat di mana tindakan diambil oleh polis tetapi tiada tindakan lanjut lebih daripada itu," tambahnya.

Pada 13 Okt, Setiausaha Agung Perikatan Nasional (PN) Hamzah Zainudin mendakwa Ahli Parlimen Kuala Kangsar Iskandar Dzulkarnain Abdul Khalid "diugut" oleh pegawai SPRM supaya menyokong kepimpinan Perdana Menteri Anwar Ibrahim, atau berisiko menghadapi tuduhan rasuah.

Ketua Pesuruhjaya SPRM Azam Baki menafikan dakwaan itu, dan polis berkata tiada laporan dibuat mengenai perkara itu.

Hamzah kemudian berkata bahawa PN sedang mengumpul bukti untuk menyokong dakwaan mereka sebelum memfailkan laporan polis.

Gobind sebelum ini berkata dakwaan ugutan oleh pegawai SPRM juga dibuat semasa pentadbiran PN.

“Semasa pentadbiran PN, kita mendengar isu ini, dan kini dengan kerajaan ini, kita mendengar dakwaan yang sama,” katanya.

Dia kemudiannya mencadangkan memanggil Iskandar Dzulkarnain untuk menjelaskan perkara itu di Parlimen, memetik Seksyen 4 Akta Dewan Parlimen (Keistimewaan dan Kuasa) 1952 yang memberikan kuasa kepada Dewan untuk menyiasat dan menghakimi apabila melakukan sebarang perbuatan yang boleh dihukum sebagai penghinaan.


Sertai saluran WhatsApp Malaysiakini BM sekarang untuk mendapatkan perkembangan berita terkini!

Lihat Komen
ADS