Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Israel serang konvoi ambulans di Gaza, 15 terkorban
Diterbitkan:  Nov 4, 2023 10:30 AM
Dikemaskini: 2:30 AM

Serangan Israel ke atas konvoi ambulans di Gaza pada hari Jumaat membunuh 15 orang dan mencederakan sekurang-kurangnya 60 orang.

Persatuan Bulan Sabit Merah Palestin (PRCS) berkata serangan berlaku kira-kira jam 4 petang waktu tempatan berhampiran Hospital Al-Shifa ketika lima ambulans sedang mengangkut mangsa dari Gaza menuju ke Rafah, sempadan dengan Mesir.

Menurut PRCS, konvoi itu menemui laluan yang disekat oleh runtuhan dan serpihan dalam perjalanan ke Rafah dan terpaksa berpatah balik ke hospital.

Peluru berpandu pertama menyasarkan ambulans yang mengetuai konvoi kurang 1 km dari hospital terbesar di wilayah itu.

Ketika ambulans lain meneruskan perjalanan ke hospital, ambulans kedua disasarkan oleh serangan peluru berpandu, hanya kira-kira dua meter dari pintu hospital, kata PRCS dalam satu kenyataan.

Menurut laporan, hospital itu sesak dengan orang awam ketika serangan itu berlaku.

Ketua Pengarah Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) Tedros Adhanom Ghebreyesus terkejut dan mengutuk serangan itu.

"Kami mengulangi, pesakit, pekerja kesihatan, kemudahan, dan ambulans mesti dilindungi pada setiap masa, sentiasa," katanya pada hantaran di X.

Tentera Israel mengesahkan serangan itu tetapi mendakwa pejuang Hamas berada di dalam ambulans tersebut.

"Kami menekankan bahawa kawasan ini di Gaza adalah zon perang. Orang awam berulang kali dipanggil untuk berpindah ke selatan untuk keselamatan mereka sendiri," kata IDF mengenai X.

WHO berkata Al-Shifa, yang merupakan hospital terbesar di Gaza, menghadapi kesesakan yang teruk, dengan kadar penghunian katil sebanyak 164 peratus, di tengah-tengah pengeboman dan sekatan berterusan Israel terhadap wilayah itu.

Sekurang-kurangnya 16 hospital di seluruh Gaza tidak lagi berfungsi kerana kerosakan akibat pengeboman dan kekurangan bahan api, kata Kementerian Kesihatan.

Pada hari Rabu, WHO memberi amaran bahawa kekurangan bahan api "dengan serta-merta membahayakan nyawa" pesakit yang cedera dan lain-lain.

Menurut pihak berkuasa Palestin, lebih 9,200 orang terbunuh dan 23,500 lagi cedera di Gaza sejak Israel melancarkan pengeboman ke wilayah itu pada 7 Oktober, menurut pihak berkuasa Palestin.


Sertai saluran WhatsApp Malaysiakini BM sekarang untuk mendapatkan perkembangan berita terkini!

Lihat Komen
ADS