Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
Penduduk buat bantahan ketika majlis pecah tanah projek insinerator Jeram

Sekumpulan penduduk dari Rawang mengadakan bantahan di Jeram hari ini di luar tapak projek insinerator sampah baru.

Jaringan Rawang Tolak Insinerator (JRTI) pada asalnya bercadang untuk menyerahkan memorandum membantah pembinaan insinerator itu, dengan lebih 10,000 tandatangan, kepada Menteri Besar Selangor Amirudin Shari semasa majlis pecah tanah projek itu.

Bagaimanapun, pihak keselamatan menghalang mereka daripada memasuki tapak projek yang dicadangkan, menyebabkan kumpulan itu berkumpul di seberang jalan.

Di sana, sekumpulan sepuluh orang, memegang sepanduk menyatakan penentangan mereka terhadap insinerator itu - dan rancangan serupa di Batu Arang - berdiri membantah selama tiga jam.

"Sementara kami penduduk di Rawang masih berjuang untuk mengetahui lebih lanjut mengenai insinerator yang akan dibina di Batu Arang, tiba-tiba ada upacara pecah tanah ini," kata ahli JRTI Esther Woo kepada pemberita.

“Dan kita rakyat tidak mempunyai butiran tentang semua rancangan ini. Di manakah ketelusan yang diperjuangkan oleh kerajaan? Rakyat tidak mempunyai platform untuk mengetahui semua rancangan ini yang akan memberi impak besar kepada kehidupan kita,” katanya.

Sebelum ini, kerajaan persekutuan mahu membina insinerator sisa kepada tenaga di Kepong.

Bagaimanapun, bantahan yang berpanjangan membawa kepada keputusan untuk memindahkan projek itu - dengan Putrajaya dilaporkan mempertimbangkani untuk membukanya di Rawang.

Secara berasingan, kerajaan negeri juga dilaporkan mempertimbangkan untuk membina insinerator di Batu Arang, kira-kira 20km dari Rawang.

Jeram, tempat kerajaan negeri memecah tanah untuk satu lagi projek insinerator, terletak kira-kira 30km dari Batu Arang.

Woo mempersoalkan adakah pihak berkuasa mahu menjadikan Selangor sebagai "Koridor Sampah".

Menurut Woo, JRTI telah menghantar surat kepada Amirudin pada September meminta pertemuan tetapi tidak mendapat maklum balas.

Ketika ditemui selepas majlis pecah tanah, Amirudin memberitahu pemberita: "Kita akan berjumpa di pejabat atau di kediaman saya nanti. Saya akan menjemput mereka."

"Sebab saya rasa syarikat itu telah pun berjumpa NGO dan untuk menerangkan bagaimana operasi dan sebagainya. Saya rasa tiada apa yang perlu disembunyikan," tambahnya.

Dia juga berkata cadangan membina insinerator di Batu Arang buat masa ini hanyalah cadangan, dan penjelasan lanjut akan diberikan dalam masa terdekat.

Terdahulu, dalam ucapannya, dia cuba menenangkan penunjuk perasaan dan menangani kebimbangan mereka

"Saya memahami beberapa kebimbangan oleh orang tertentu berhubung teknologi berkaitan Waste-to-Energy (sisa kepada tenaga), tetapi kita tidak hidup pada tahun 1980-an.

"Seperti kebanyakan perkara, teknologi telah berkembang maju. Sesetengah loji mampu menukar sisa pepejal kepada haba dan wap yang boleh menjana elektrik.

"Malah terdapat kaedah terkini 'tenaga cecair dendro', yang mampu menggunakan kaedah yang menjanjikan loji pelepasan hampir kepada sifar yang boleh merawat sisa secara biologi," katanya.

Dia juga memetik data daripada Persatuan Sisa Pepejal Antarabangsa dan menyatakan bahawa membina insinerator di Malaysia bukan sahaja dapat melindungi alam sekitar tetapi juga mewujudkan peluang ekonomi.

Amirudin percaya bahawa orang ramai mesti mengubah minda mereka dan tidak lagi melihat sampah sebagai bahan buangan, tetapi sebagai aset yang boleh menjana tenaga.

"Kita mesti mengubah perspektif kita tentang sisa; bukannya sampah, ia harus dilihat sekarang sebagai aset untuk mencipta tenaga untuk mengurangkan pergantungan kita pada loji janakuasa arang batu atau gas tradisional," katanya.

Dia seterusnya menyatakan melalui teknologi sisa kepada tenaga, alam sekitar dan tapak pelupusan sampah boleh dipulihkan.


Sertai saluran WhatsApp Malaysiakini BM sekarang untuk mendapatkan perkembangan berita terkini!

Lihat Komen
ADS