Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
Audit: Projek rintis REE di Hulu Perak patuhi SOP - KP JMG
Diterbitkan:  Oct 15, 2023 8:00 AM
Dikemaskini: 12:00 AM

Hasil pengauditan terhadap projek perintis menggunakan kaedah larut resap in situ atau in-situ leaching (ISL) untuk perlombongan unsur nadir bumi bukan radioaktif (NR-REE) di Mukim Kenering, Hulu Perak, Perak didapati mematuhi prosedur operasi standard (SOP) serta keperluan agensi teknikal terlibat.

Ketua Pengarah Jabatan Mineral dan Geosains (JMG) Zamri Ramli dalam kenyataan semalam sebagai mengulas laporan media mengenai perlombongan REE tidak terkawal berpotensi menyebabkan runtuhan tanah, berkata teknologi perlombongan NR-REE secara ISL melibatkan pembukaan tanah dan penebangan pokok yang minimum.

Beliau berkata kaedah tersebut melibatkan penggunaan larutan ammonium sulphate berkepekatan rendah yang disuntik ke dalam tanah bagi mengekstrak NR-REE melalui tindak balas tukar ganti ion.

Katanya ia kemudian disalur keluar melalui sistem perpaipan dan dikumpulkan di kaki lereng bukit untuk proses seterusnya, dan proses tukar ganti ion itu juga tidak akan menyebabkan gangguan kestabilan serta daya kohesif tanah.

"Kaedah perlombongan ISL yang dijalankan di kawasan lempung jerapan ion mensyaratkan ia hanya boleh dilaksanakan bagi longgokan REE yang terletak di atas aras air bawah tanah. Ia bagi menjamin keberkesanan proses larut resapan yang disasarkan dan untuk mengelak berlakunya pencemaran ke atas air bawah tanah," katanya.

Zamri berkata sebagai langkah kawalan dan tebatan kepada pencemaran air bawah tanah, telaga pemantauan dibina di beberapa lokasi strategik yang dikenal pasti bagi mengesan kemungkinan berlakunya ketirisan.

Menurutnya bagi mengawal pencemaran pula, satu prosedur khusus digariskan untuk menangani masalah tersebut seperti kaedah pancutan atau flushing bagi membendung pengaliran lanjut bahan cemar.

"Kesimpulannya perlombongan NR-REE yang menggunakan kaedah ISL merupakan kaedah terkini yang mampan dengan impaknya terhadap alam sekitar boleh dikawal, kos operasi rendah dan tahap keselamatan pekerja yang baik," katanya.

- Bernama


Sertai saluran WhatsApp Malaysiakini BM sekarang untuk mendapatkan perkembangan berita terkini!

Lihat Komen
ADS