Paling Popular
Terkini

Dewan Rakyat hari ini meluluskan Rang Undang-undang Kesatuan Sekerja (Pindaan) 2022 melalui undian suara.

Rang undang-undang itu - yang bertujuan untuk menghapuskan sekatan ke atas pembentukan kesatuan sekerja berdasarkan pertubuhan tertentu atau persamaan dalam perdagangan, pekerjaan atau industri serta membenarkan kepelbagaian kesatuan sekerja - dibahaskan oleh 14 Ahli Parlimen dari kerajaan dan pembangkang.

Rang undang-undang itu yang diluluskan hari ini mengandungi cadangan pindaan yang sama yang dibacakan dan diluluskan di Dewan Rakyat pada 5 Oktober tahun lalu.

Bagaimanapun, ia tidak sempat dikemukakan kepada Dewan Rakyat ketika itu kerana parlimen dibubarkan pada 10 Oktober.

Menteri Sumber Manusia V Sivakumar ketika menyampaikan ucapan penggulungannya di Dewan Rakyat hari ini, berkata kepelbagaian kesatuan sekerja dijangka memberi kesan yang baik terutama kepada pekerja, selain memberi kebebasan kepada pekerja untuk menyertai atau menubuhkan kesatuan sekerja mengikut kehendak mereka. pilihan sendiri.

"Bagi memastikan keharmonian perusahaan dapat dikekalkan, sesuatu kesatuan dibenarkan untuk mengehadkan keanggotaannya di mana seseorang pekerja yang telah menganggotai kesatuannya, tidak dibenarkan untuk menganggotai kesatuan sekerja yang lain.

"Adalah menjadi harapan kerajaan dengan pindaan Akta 262 ini, ianya akan mewujudkan kesatuan sekerja yang lebih matang, progresif dan bersaing secara sihat bagi memastikan faedah-faedah pekerja dapat ditingkatkan," katanya di Dewan Rakyat.

[Laporan lanjut menyusul]


Sertai saluran WhatsApp Malaysiakini BM sekarang untuk mendapatkan perkembangan berita terkini!

Lihat Komen
ADS