Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
Keputusan rayuan saman fitnah Sultanah Terengganu pada 12 Dis

Mahkamah Rayuan telah menetapkan 12 Dis untuk memutuskan kes saman fitnah Sultanah Terengganu Nur Zahira terhadap pengasas Sarawak Report Clare Rewcastle-Brown (gambar).

Panel tiga hakim - dipengerusikan oleh Hadhariah Syed Ismail dan dianggotai hakim Mohamed Zaini Mazlan dan hakim Azhahari Kamal Ramli - menetapkan tarikh keputusan rayuan saman fitnah terhadap Rewcastle-Brown.

Hari ini adalah pendengaran rayuan, dengan hujahan lisan disampaikan oleh peguam Sultanah Nur Zahirah, A Vishnu Kumar dan peguam Rewcastle-Brown, Americk Sidhu.

Pada 31 Okt tahun lepas, Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur menolak tindakan sivil Sultanah Nur Zahirah berhubung kenyataan dalam buku Rewcastle-Brown ‘The Sarawak Report - The Inside Story of 1MDB’.

Mahkamah rendah telah memutuskan bahawa dari perspektif pembaca yang munasabah, kenyataan yang disangkal itu tidak menimbulkan beberapa tuduhan yang diadukan oleh Sultanah Nur Zahirah.

Semasa perbicaraan tindakan sivil itu, Sultanah Nur Zahirah memberi keterangan penafian terlibat dalam syarikat pendahulu 1MDB, Terengganu Investment Authority (TIA), manakala Rewcastle-Brown memberi keterangan bahawa ia adalah satu kesilapan yang tidak disengajakan di pihaknya berhubung bahagian yang didakwa memfitnah dalam buku itu. .

Edisi buku itu kemudiannya tidak memasukkan bahagian yang dikatakan memfitnah.

Selepas keputusan mahkamah sivil, Sultanah Nur Zahirah memfailkan rayuan kepada Mahkamah Rayuan.

Pada 21 Nov 2018, Sultanah Nur Zahirah memfailkan tindakan fitnah, yang menamakan bukan sahaja Rewcastle-Brown tetapi penerbit Gerakbudaya Enterprise Chong Ton Sin dan syarikat percetakan Vinlin Press Sdn Bhd sebagai defendan.

Plaintif mendakwa bahawa Rewcastle-Brown menggunakan kenyataan fitnah dalam buku itu, yang dicetak oleh Vinlin Press pada Ogos 2018.

Plaintif mendakwa dia tidak terlibat sama ada dalam pentadbiran atau penubuhan TIA dan mendakwa kenyataan itu menyebabkan dia malu dan mencemarkan nama baiknya.

Sultanah Nur Zahirah menuntut ganti rugi RM100 juta dan mahu defendan kedua Chong menarik balik buku yang mengandungi kenyataan dan menghalang defendan ketiga Vinlin Press daripada mencetak lebih banyak salinan buku itu.

Dalam pernyataan pembelaan mereka, ketiga-tiga defendan menafikan mereka pernah menuduh Sultanah Nur Zahirah terlibat dalam rasuah.

Sementara itu, kes mahkamah jenayah berasingan terhadap Rewcastle-Brown - yang tidak berada di Malaysia - berhubung bahagian yang sama dalam buku itu masih berjalan.

Peguam Mohd Haaziq Pillay Abdullah mengetuai pasukan peguam Sultanah Nur Zahirah semasa prosiding hari ini.

[Baca berita penuh]


Sertai saluran WhatsApp Malaysiakini BM sekarang untuk mendapatkan perkembangan berita terkini!

Lihat Komen
ADS