Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
MalaysiaNow enggan tunduk 'tekanan' SKMM
Diterbitkan:  Sep 21, 2023 10:46 AM
Dikemaskini: 2:46 AM

Sebuah organisasi berita berikrar untuk tidak mempedulikan percubaan penapisan oleh Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia (SKMM).

Pengarang MalaysiaNow Abdar Rahman Koya berkata organisasinya tidak akan tunduk kepada tekanan dalam kewartawanan.

MalaysiaNow mendakwa menerima e-mel daripada SKMM menuntut mereka sama ada meminda atau membuang artikel berkenaan artikel bertajuk "Blok PN keluar, 'Tambun peliwat' bergema di Dewan Rakyat selepas PM serang Radzi" dan terjemahan bahasa Inggeris untuk artikel itu bertajuk "Pandemonium, walkout after PM refuses to retract accusation against Putrajaya MP".

SKMM dilaporkan berkata bahawa artikel-artikel ini tidak menggambarkan konteks yang betul dan tajuk rencana Bahasa Malaysia "tidak sopan, penghinaan atau jelik".

MalaysiaNow dilaporkan diberi masa dua jam untuk bertindak atau mereka akan menghadapi "tindakan penguatkuasaan lanjut". E-mel itu didakwa ditulis oleh "Jabatan Analisis Kandungan" SKMM.

Artikel yang dipersoalkan adalah mengenai perbalahan antara ahli parlimen kerajaan dan pembangkang yang menyebabkan Ahli Parlimen Putrajaya Radzi Jidin disingkirkan daripada Dewan Rakyat.

Abdar Rahman berkata artikel itu hanya menggambarkan sisi wartawan itu di Parlimen.

"(Lebih-lebih lagi), SKMM dan Menteri Komunikasi dan Digital Fahmi Fadzil masih belum menjelaskan mengapa akses ke laman web kami disekat pada Jun," katanya.

Beberapa ISP telah menyekat akses kepada MalaysiaNow selama kira-kira 48 jam bermula 27 Jun. Berikutan itu, Fahmi mendakwa tiada arahan dikeluarkan untuk menyekat laman web tersebut.

Sebelum ini, Fahmi telah mengakui bahawa SKMM telah mengambil tindakan terhadap beberapa laman web berita. Dia berhujah bahawa tindakan itu perlu untuk menangani berita fitnah atau palsu, sambil mempertahankan kewartawanan yang sah.

Laman web berita lain seperti TVPertiwi dan UtusanTV mendakwa mereka menjadi mangsa penguatkuasaan SKMM.


Sertai saluran WhatsApp Malaysiakini BM sekarang untuk mendapatkan perkembangan berita terkini!

Lihat Komen
ADS