Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
Najib terima dana 1MDB AS$30 juta pada 2012: Penganalisis BNM

BICARA 1MDB l Bekas perdana menteri Najib Razak menerima AS$30 juta (RM90,899,927.28 berdasarkan kadar pertukaran ketika itu tolak yuran pemindahan perbankan) dana 1MDB,  11 tahun lalu, kata seorang penganalisis Bank Negara semasa memberi keterangan.

Adam Ariff Mohd Roslan memberitahu Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur pagi ini bahawa semakan penyata bank menunjukkan bahawa akaun 694 AmPrivate Banking-MR Najib di AmBank menerima wang daripada Blackstone Asia Real Estate Partners pada akhir 2012.

Blackstone ialah sebuah syarikat yang didakwa dikawal oleh ahli perniagaan yang menjadi buruan Low Taek Jho (Jho Low) melalui rakan sekutunya Tan Kim Loong, juga dikenali sebagai Eric Tan.

Semasa perbicaraan rasuah RM2.28 bilion 1MDB hari ini terhadap Najib. Adam, saksi pendakwaan ke-47 memberi keterangan bahawa rekod bank Blackstone's Chartered menunjukkan entiti itu memindahkan dana 1MDB kepada Najib dalam dua peringkat, pertama AS$5 juta pada 30 Okt 2012, dan kedua AS$25 juta pada 19 Nov 2012.

Keterangan Adam adalah mengenai apa yang dikatakan berlaku semasa fasa kedua daripada empat fasa kes rasuah RM2.28 bilion yang melibatkan akaun Najib. Semua fasa didakwa berlaku antara 2011 dan 2014.

Fasa kedua adalah berhubung usaha mengumpul dana oleh  1MDB untuk pemerolehan aset yang dikatakan nilainya mencurigakan, seperti pemerolehan dua pengeluar tenaga bebas, Tanjong Energy Holdings Sdn Bhd dan Mastika Lagenda Sdn Bhd.

Menurut kenyataan pembukaan pendakwaan pada permulaan perbicaraan, dikatakan bahawa ratusan bilion ringgit pinjaman yang diperoleh 1MDB telah disalurkan kepada Aabar Investments PJS Limited yang diperbadankan di British Virgin Islands. 

Ini kononnya sebagai deposit keselamatan untuk syarikat induk Aabar International Petroleum Syarikat Pelaburan (IPIC) sebagai  jaminan untuk nota 1MDB mengumpul dana.

Pendakwa mendakwa bahawa dalam beberapa transaksi pada 2012, berbilion ringgit dipindahkan antara Aabar, Cistenique Investment Fund (CIF), dan Enterprise Emerging Markets Fund (EEMF), sebagai sebahagian daripada skim pengubahan wang haram yang didakwa untuk mengaburkan sumber dana.

[Baca berita penuh]


Sertai saluran WhatsApp Malaysiakini BM sekarang untuk mendapatkan perkembangan berita terkini!

Lihat Komen
ADS