Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
Akaun Bersatu disita: Keputusan permohonan semakan pada 30 Okt

Bersatu akan mengetahui pada 30 Okt ini sama ada ia mendapat kebenaran mahkamah sivil untuk meneruskan semakan kehakiman parti itu berhubung penyitaan dua akaun banknya oleh SPRM.

Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur petang ini menetapkan tarikh keputusan itu selepas mendengar hujahan lisan daripada peguam Rosli Dahlan serta responden - wakil undang-undang SPRM, peguam kanan persekutuan Shamsul Bolhassan.

Hari ini ditetapkan untuk mendengar permohonan kebenaran semakan kehakiman Bersatu di hadapan hakim Ahmad Kamal Md Shahid.

Sekiranya mahkamah sivil memberikan kebenaran, maka ia kemudiannya akan menetapkan tarikh berasingan untuk mendengar merit semakan kehakiman berhubung penyitaan akaun itu.

Ahmad Kamal juga pada Mei lalu memberi kebenaran kepada Bersatu untuk meneruskan cabaran undang-undang berasingan untuk membatalkan pembekuan akaun bank oleh SPRM.

Tindakan undang-undang Bersatu terhadap pembekuan akaun SPRM serta penyitaan akaun kedua-duanya dihakimi oleh hakim mahkamah sivil.

Pada 20 April, akaun parti Bersatu yang sebelum ini dibekukan oleh SPRM telah disita.

Suruhanjaya antirasuah itu menjelaskan dalam satu kenyataan bahawa akaun tersebut disita pada 11 April selepas mengemukakan perintah mengikut Seksyen 50 Akta Pencegahan Pengubahan Wang Haram, Pencegahan Pembiayaan Pengganas dan Hasil Daripada Aktiviti Haram (Amlatfpuaa) 2001.

SPRM membuat kenyataan itu sebagai respons kepada laporan The Edge bertajuk ‘Bersatu asks MACC why two accounts still frozen after 90 days’ (‘Bersatu soal SPRM mengapa dua akaun masih dibekukan selepas 90 hari’).

“Sebelum ini, akaun terbabit dibekukan pada 12 dan 13 Jan mengikut Seksyen 44 Amlatfpuaa 2001 bagi membantu siasatan.

“Susulan itu, SPRM melaksanakan tindakan penyitaan pada 11 April berhubung siasatan dan pertuduhan terhadap Presiden Bersatu Muhyiddin Yassin di bawah Akta SPRM 2009 dan Amlatfpuaa 2001,” kata agensi itu.

Bersatu berhujah bahawa perintah penyitaan itu meragukan dan telah diundur tarikh kepada 11 April, sedangkan pengumuman oleh SPRM dibuat pada 20 April, justeru SPRM didakwa enggan melaksanakan perintah penyitaan sehingga hari ini.

Pada 20 Mac lalu, Muhyiddin mengaku tidak bersalah atas empat pertuduhan salah guna kuasa dan dua pertuduhan pengubahan wang haram membabitkan RM232.5 juta.

Empat pertuduhan salah guna kuasa, dirangka di bawah Seksyen 23(1) Akta SPRM 2009, menuduhnya menggunakan kedudukannya sebagai perdana menteri dan presiden Bersatu ketika itu, untuk dorongan RM232.5 juta daripada tiga syarikat dan seorang individu, antara 1 Mac 2020 dan 20 Ogos 2021.

Tiga syarikat itu ialah Bukhary Equity Sdn Bhd, Nepturis Sdn Bhd, dan Mamfor Sdn Bhd, manakala individu terbabit ialah Azman Yusoff.

Dua pertuduhan pengubahan wang haram itu dibentangkan di bawah Seksyen 4(1)(b) Amlatfpuaa dibaca bersama Seksyen 87(1) akta sama.

[Baca berita penuh]


Sertai saluran WhatsApp Malaysiakini BM sekarang untuk mendapatkan perkembangan berita terkini!

Lihat Komen
ADS