Paling Popular
Terkini

Timbalan Setiausaha Agung PSM S Arutchelvan percaya sejak membentuk kerajaan campuran yang merangkumi BN, parti dalam Pakatan Harapan (PH) telah tersasar daripada agenda reformasi mereka.

Dia berkata terdapat kelompongan yang perlu diisi oleh orang ramai yang mahukan suara progresif di Parlimen, dan walaupun keputusan buruk dalam pilihan raya negeri (PRN) pada 12 Ogos, PSM akan terus menjalin hubungan dengan Muda.

“Politik pilihan raya akan kekal. Kejayaan Undi 18 dan peratusan keluar mengundi secara purata melebihi 70 peratus nampaknya menunjukkan kebanyakan rakyat Malaysia meletakkan kepercayaan kepada sistem pilihan raya.

"Bagi PSM, kami amat sedar bahawa di bawah sistem pemenang undi terbanyak (first-past-the-post), kemajuan dalam pilihan raya adalah mustahil kerana ia memihak kepada dua parti/gabungan terbesar, yang pada hari ini iala PH, BN dan PN.

“Dalam pilihan raya baru-baru ini, PSM, Muda dan Parti Rakyat Malaysia kehilangan semua kerusi serta deposit. Bagi PSM, keputusan kami kali ini lebih baik sedikit berbanding pilihan raya lepas dari segi peratusan undi yang diperoleh tetapi kami sama sekali tidak memenangi sebarang kerusi.

“Untuk PSM memenangi kerusi perlu menjadi sebahagian daripada dua gabungan besar atau membina kuasa ketiga. Kuasa ketiga bermaksud parti atau gabungan yang boleh menjadi alternatif sebenar; bertanding di dua pertiga kerusi parlimen dan berdiri di semua kerusi DUN. Bertanding di beberapa kerusi sahaja kita tidak boleh meyakinkan rakyat bahawa kita adalah kuasa ketiga,” katanya kepada Malaysiakini.

PH melangkah ke belakang

Sejak penubuhannya, PSM telah membuat beberapa perubahan dalam pilihan raya pada 2008 dan 2013 apabila Dr Michael Jeyakumar Devaraj memenangi Sungai Siput ketika bertanding di bawah tiket PKR. Bagaimanapun sebaik sahaja ia bergerak secara solo pada 2018, parti itu mengalami kekalahan menyeluruh.

Begitu juga, Muda mampu memenangi kerusi parlimen pada PRU tahun lalu melalui Syed Saddiq Syed Abdul Rahman di Muar di mana ia tidak perlu berdepan calon PH, tetapi tewas pada pilihan raya negeri (PRN) apabila parti itu bertanding sendiri.

PSM dan Muda telah cuba untuk melibatkan PH sama ada sebagai ahli langsung gabungan itu atau dengan perjanjian pilihan raya, namun ditolak atau diabaikan.

“PSM akan mengadakan kongres penting pada Oktober untuk membincangkan perkara ini tetapi perbincangan terkini dalam parti adalah untuk mengukuhkan kuasa ketiga dengan ketara kerana kami fikir terdapat keperluan sebenar untuk lebih banyak politik berhaluan kiri tengah, berpaksikan rakyat kerana politik sayap kanan nampaknya menjadi kuasa dominan.

“PH melangkah ke belakang dan lebih ke kanan dengan pakatan barunya dengan BN.

"Kami juga berpendapat bahawa kami perlu mengambil pengajaran daripada PAS dan membina keahlian kami dengan serius kerana penyokong cenderung mengundi mengikut sentimen arus perdana manakala ahli parti akan berdiri teguh di sisi anda," kata Arutchelvan.

Dia menambah bahawa walaupun memegang majoriti parlimen yang selesa dan menang di Negeri Sembilan, Pulau Pinang dan Selangor, Kerajaan Perpaduan semakin hari semakin lemah.

“Orang Melayu tidak yakin sedangkan orang bukan Melayu semakin kecewa dengan Kerajaan Perpaduan dan hanya mengundi kerana takut. Undi komuniti India juga perlahan-lahan mula menyokong PN kerana mereka melihat lebih banyak peluang di sana.

“Dalam PRN yang lalu, kami cuba meyakinkan pengundi bahawa jika mereka mengundi kami, kami akan menandatangani CSA (perjanjian keyakinan dan perbekalan) dengan parti pemerintah dan rakyat berhak mendapat calon yang lebih baik daripada perlu memilih yang lebih baik daripada dua yang jahat.

“Tetapi kami gagal untuk meyakinkan pengundi kerana ketakutan terhadap gelombang hijau. Kami menganggap trend ini akan berterusan melainkan Perdana Menteri Anwar Ibrahim melakukan sesuatu yang radikal seperti membuang Presiden Umno Ahmad Zahid Hamidi dan bekerjasama dengan kem lain dalam Umno.

“Sehingga itu, pengundi akan mengundi mengikut kaum dan agama berdasarkan ketakutan masing-masing,” katanya.

Sebelum ini PSM telah mempertimbangkan untuk membentuk gabungan kiri dengan PRM, yang mempunyai sejarah parti sosialis seperti Barisan Sosialis dan Parti Sosialis Rakyat Malaysia (PSRM).

Bagaimanapun, PRM nampaknya bercanggah ideologi dan cenderung menampilkan bekas pemimpin daripada parti utama termasuk bekas Adun DAP Jenice Lee, bekas ahli parlimen PKR S Manikavasagam dan bekas senator Umno Ezam Mohd Nor. Sememangnya Ezam, yang kini timbalan presidennya, telah menyatakan pendirian menentang kerjasama dengan PSM.

“Pada PRN lalu, kita hanya berjaya menjalin persefahaman pilihan raya dengan Muda tetapi tidak ada banyak masa untuk kita benar-benar mengusahakan gabungan yang lebih besar di kalangan parti yang lebih kecil.

“Kenyataan Ezam beberapa minggu sebelum pilihan raya bahawa mereka menentang ideologi sosialis mengejutkan kami kerana ia bertentangan dengan apa yang diperjuangkan parti selama ini. Kami kemudiannya diberitahu bahawa ia bukan pendirian parti tetapi tiada kenyataan rasmi daripada PRM menjelaskan perkara ini.

“Sebaliknya persefahaman PSM-Muda adalah baik dalam erti kata kedua-dua pihak boleh mendapat keuntungan dalam isu dasar serta keremajaan. Namun persefahaman itu adalah usaha saat akhir dan oleh itu kempen pilihan raya yang lebih terkoordinasi bersama-sama tidak dilakukan,” tambah Arutchelvan.

Dia berkata PSM telah mengadakan beberapa perbincangan awal dengan Muda selepas PRN dan mereka percaya ada sesuatu yang perlu dibina.

“Sebagai permulaan PSM dan Muda telah berbincang untuk membina kerjasama dalam empat peringkat – struktur, dasar, pilihan raya dan aktiviti bersama. Kita juga cenderung menjemput pihak lain seperti PRM,” katanya.

PSM juga terbuka untuk mengadakan perbincangan dengan pihak dan individu lain seperti bekas timbalan ketua menteri Pulau Pinang P Ramasamy dan Parti Hijau Malaysia.

Dia menambah, walaupun PSM adalah kuasa yang sangat kecil dari segi sokongan pilihan raya, parti itu akan terus menekan untuk melakukan pembaharuan dan bersuara untuk mereka yang tertindas dan terpinggir.

Pilihan raya kerajaan tempatan

Dia mengingatkan PH bahawa gabungan itu pernah menjadi penyokong kuat pilihan raya kerajaan tempatan.

“Harapan terbaik untuk pilihan raya kerajaan tempatan adalah pada 2018 apabila PH menang dan menjanjikannya dalam manifesto mereka. Kemudian kerajaan tempatan dan menteri perumahan Zuraida Kamarudin juga telah menetapkan beberapa garis masa.

“Tetapi hari ini tugas ini kelihatan sukar kerana parti-parti pemerintah lebih selesa dengan hanya melantik kroni mereka dan pak turut daripada pergi ke pilihan raya. Anwar mungkin boleh dipujuk tetapi nampaknya dia tidak bersedia untuk melakukan reformasi besar-besaran.

“PSM telah berjaya berkempen dan membantu melaksanakan dua dasar utama di Malaysia – akta Gaji Minimum dan skim Insurans Pekerja. Kami amat percaya bahawa jika kami boleh melakukan kempen besar mengenai perkara ini dari bawah dan melibatkan kumpulan penduduk tempatan, kami mungkin boleh memaksa kerajaan negeri mengadakan pilihan raya tempatan.

“Ramai yang memihak kepada idea ini tetapi tidak ada kempen atau inisiatif yang kuat seperti Bersih dalam isu ini. Sudah tiba masanya kita menerajui kempen ini yang juga akan menjadi sebahagian daripada survival kita sendiri,” katanya.


Sertai saluran WhatsApp Malaysiakini BM sekarang untuk mendapatkan perkembangan berita terkini!

Lihat Komen
ADS