Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
Kumpulan bantah insinerator di Batu Arang desak jumpa MB S'gor

Terletak di pintu masuk bandar warisan Batu Arang, dalam daerah Gombak, adalah sepanduk hitam yang menggambarkan bantahan terhadap cadangan loji insinerator sisa kepada tenaga (WTE) di kawasan itu.

Kumpulan yang membantahnya, yang digelar Rangkaian Rawang Tolak Insinerator (RTI), kini memohon pertemuan dengan Menteri Besar Selangor Amirudin Shari untuk menyampaikan bantahan mereka.

RTI, yang terdiri daripada gabungan persatuan penduduk di Rawang, malah sedang memikirkan untuk hadir di salah satu acara Amirudin untuk menyampaikan rasa tidak puas hati mereka terhadap projek itu.

Menurut jurucakap kumpulan itu, Abdul Hanan Abd Mokti, kumpulan itu menyerahkan surat kepada pejabat menteri besar Selangor Selasa lalu untuk memohon mengadakan pertemuan.

“Kami sudah pun menulis memorandum yang ditujukan kepada MB (Amirudin) untuk menyerahkan memorandum itu secara formal dan fizikal, tetapi buat masa ini kami belum mengesahkan tarikh,” katanya.

Dia memberitahu Malaysiakini selepas seminar yang dikendalikan kumpulan itu hari ini di Batu Arang.

Ahli jawatankuasa RTI Lam Choong Wah menegaskan perkara itu mendesak dan menekankan pertemuan dengan menteri besar adalah penting.

“Kita mempunyai Adun dan Ahli Parlimen untuk memudahkan permintaan itu juga. (Ahli Parlimen Selayang) William Leong berkata tiada maklum balas daripada pejabat menteri besar.

"Mungkin kami akan menghadiri salah satu majlis beliau (Amirudin) untuk bertemu beliau secara langsung, walaupun tanpa jemputan," tambahnya.

Loji tenaga hijau sisa-ke-tenaga Sultan Idris Shah (SIS) akan diselia oleh Kelab Darul Ehsan Bhd (KDEB) Wasted Management dan YTL Power International Bhd.

KDEB ialah anak syarikat Selangor Menteri Besar Incorporated (MBI Selangor).

Saiz projek tidak dinyatakan dalam rancangan projek tetapi dikatakan kilang itu akan dapat memproses 2,400 tan sisa setiap hari, menghasilkan 58 megawatt tenaga.

Rancangan itu menyebut projek itu akan dibina di tepi tasik antara Batu Arang dan Bandar Tasik Puteri.

Leong, yang turut menghadiri seminar hari ini, berkata insinerator itu tidak sesuai dibina di Batu Arang - sebuah bandar warisan yang terkenal dengan tapak perlombongan arang batunya.

Ahli Parlimen Selayang itu mendakwa membina insinerator di kawasan itu sama seperti membina bom atom kerana kawasan itu masih mempunyai pelepasan gas metana daripada aktiviti perlombongan pada masa lalu.

Dedahkan laporan

“Bayangkan jika kita mempunyai insinerator pada gas metana. Ia akan lebih teruk daripada bom atom.

“Saya berpendapat kerajaan negeri Selangor tidak membuat kajian mendalam sama ada sesuai untuk mempunyai insinerator di Batu Arang,” katanya.

Leong menegaskan dia mahupun kumpulan itu membantah rancangan insinerator itu secara umum tetapi berpendapat Batu Arang bukanlah tempat yang sesuai untuk membinanya.

Ahli parlimen itu juga meminta Amirudin dan kerajaan negeri Selangor mendedahkan laporan kajian yang dijalankan ke atas loji yang dicadangkan itu.

Dia berkata penduduk berhak mengetahui hasil kajian yang dijalankan oleh kerajaan untuk insinerator berkenaan - bagi memastikan keselamatan mereka.

“Jika ia selamat, maka rakyat boleh diyakinkan. Tetapi di manakah jaminan bahawa kajian telah dilakukan?

“Siapa yang akan menyelia sama ada pelepasan akan dikawal? Tidak ada keraguan bahawa apabila anda membakar (sampah) akan ada pelepasan dan pencemaran?” soalnya.

Leong juga melabelkan insinerator yang dicadangkan sebagai bertentangan dengan status geopark Batu Arang.

“Kita telah membelanjakan begitu banyak wang menjadikan bandar ini warisan dan ekopelancongan dan kemudian anda meletakkan tempat pembuangan sampah dan insinerator di sini, tiada siapa yang mahukannya.

“Ia adalah percanggahan besar. Adakah anda meminta penduduk di Batu Arang keluar? Kami ingin tahu jawapannya,” katanya.

Malaysiakini telah menghubungi pejabat Menteri Besar Selangor untuk mendapatkan ulasan.


Sertai saluran WhatsApp Malaysiakini BM sekarang untuk mendapatkan perkembangan berita terkini!

Lihat Komen
ADS