Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
Peguam bidas serbuan kedai Swatch, pengharaman lepas 3 bulan

Peguam New Sin Yew hari ini berkata Kementerian Dalam Negeri telah bertindak di luar batas undang-undang dengan menyerbu sebelas kedai Swatch dan merampas 172 barangan daripada Pride Collection - yang terdiri daripada jam tangan dalam pelbagai warna pelangi - juga diterima pakai sebagai simbol komuniti LGBT.

Ini susulan pengumuman Kementerian Dalam Negeri yang mengharamkan mana-mana jam tangan Swatch di bawah koleksi itu, kotak, aksesori atau barangan lain yang berkaitan - di bawah Seksyen 7 Akta Mesin Cetak dan Penerbitan (PPPA) 1984 - yang hanya diwartakan hari ini, tiga bulan selepas serbuan dilakukan.

“Serbuan pada 13 Mei dan 14 Mei lalu adalah menyalahi undang-undang kerana tiada arahan di bawah Seksyen 7 PPPA yang diwartakan ketika serbuan dijalankan.

"Pembuatan dan penyiaran arahan seterusnya dalam warta selepas serbuan itu tidak menangani kesalahan serbuan itu kerana perintah itu hanya berkuat kuasa dari tarikh ia diwartakan," kata New kepada Malaysiakini.

New Sin Yew

"Perkara 7 Perlembagaan Persekutuan adalah relevan di sini, ia memperuntukkan bahawa 'tiada seorang pun boleh dihukum kerana sesuatu perbuatan yang tidak boleh dihukum oleh undang-undang apabila ia dilakukan atau dibuat...'.

"Tindakan kerajaan terhadap Swatch adalah menyalahi undang-undang secara terang-terangan. Ia tidak dapat dipertahankan," tegas New.

Seksyen 7 PPPA memberi menteri dalam negeri kuasa yang luas untuk mengharamkan sesuatu barangan.

Seksyen 7(1) menyatakan larangan melalui warta boleh dikeluarkan "jika menteri berpuas hati bahawa mana-mana penerbitan mengandungi apa-apa artikel, karikatur, gambar, laporan, nota, tulisan, bunyi, muzik, kenyataan atau apa-apa perkara yang ada dalam sebarang cara yang memudaratkan atau berkemungkinan memudaratkan ketenteraman awam, moral, keselamatan, atau yang mungkin mencemaskan pendapat umum, atau yang atau berkemungkinan bertentangan dengan mana-mana undang-undang atau sebaliknya memudaratkan atau mungkin memudaratkan kepentingan awam atau kepentingan negara”.

Seksyen 8(2) akta sama membawa hukuman kerana menjual, mengedar, atau memiliki bahan terlarang, termasuk penjara sehingga tiga tahun, denda sehingga RM20,000, atau kedua-duanya sekali.

Sementara itu, pengasas bersama kumpulan hak LGBTQ Justice for Sisters Thilaga Sulathireh berkata alasan untuk serbuan dan rampasan itu "jelas mendiskriminasi".

“Tanggapan bahawa golongan dan bahan LGBT dilihat sebagai ancaman kepada kepentingan awam, moral dan keselamatan negara adalah amat bermasalah.

“Saya rasa kerajaan mempunyai kewajipan untuk menjelaskan dan menunjukkan bukti bagaimana penjualan jam tangan itu mengancam kepentingan awam, moral dan keselamatan negara,” kata Thilaga ketika dihubungi hari ini.

Dia berkata "kepanikan" masyarakat terhadap persepsi normalisasi LGBT termasuk melalui pengedaran bahan yang dikatakan mempromosikan simbol yang diterima pakai oleh masyarakat, telah mengakibatkan pengasingan, penapisan diri, peningkatan stigma dan diskriminasi terhadap golongan LGBT tanpa dikenakan hukuman.

Swatch sejak itu telah mengheret kerajaan Malaysia ke mahkamah untuk mencabar serbuan dan rampasan di seluruh negara itu.

[Baca berita asal]


Sertai saluran WhatsApp Malaysiakini BM sekarang untuk mendapatkan perkembangan berita terkini!

Lihat Komen
ADS