Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
Shafee gagal singkir dua hakim dari dengar rayuan peguam diraja UK

Peguam Muhammad Shafee Abdullah gagal menyingkirkan dua hakim mahkamah persekutuan daripada mendengar rayuan oleh peguam diraja dari United Kingdom untuk mewakili bekas perdana menteri, Najib Razak.

Dua hakim Mahkamah Persekutuan, Nordin Hassan dan Abu Bakar Jais, adalah sebahagian daripada panel hakim mahkamah persekutuan yang ditetapkan untuk mendengar rayuan oleh Jonathan Laidlaw.

Shafee merupakan peguam yang mewakili Laidlaw.

Hakim Mahkamah Persekutuan, yang dipengerusikan Zabariah Mohd Yusof sebulat suara menolak permohonan Shafee untuk menyingkirkan Nordin dan Abu Bakar atas alasan mereka terbabit dalam pendengaran permohonan Najib untuk menyemak keputusan Mahkamah Persekutuan yang menolak rayuan akhir.

Nordin dan Abu Bakar adalah sebahagian daripada panel hakim yang menolak permohonan Najib untuk menyemak semula sabitan serta hukuman penjara 12 tahun dan denda RM210 juta dalam kes rasuah SRC International RM42 juta, awal tahun ini.

Pada 21 Julai tahun lepas, Mahkamah Tinggi di Kuala Lumpur menolak permohonan Laidlaw untuk diterima masuk sebagai peguam bela mewakili Najib dalam kes SRC International yang masih berlangsung ketika itu.

Warganegara British itu kemudian telah merayu ke Mahkamah Persekutuan.

Pada 12 Okt tahun lepas, ketika semakan tersebut masih berlangsung di Mahkamah Persekutuan, Shafee memberitahu media bahawa mereka masih memerlukan kepakaran Laidlaw dalam kes penipuan dan rasuah sekiranya Najib dibenarkan dibicarakan semula dalam kes SRC International.

Bekas Ahli Parlimen Pekan itu kini sedang menjalani hukuman penjara di Penjara Kajang.

Pada Julai 2020, Mahkamah Tinggi di Kuala Lumpur mendapati Najib bersalah atas tujuh pertuduhan salah guna kuasa, pecah amanah (CBT) dan pengubahan wang haram yang dikaitkan dengan RM42 juta dana SRC International.

Dia kemudian dijatuhi hukuman penjara 12 tahun serta denda RM210 juta sebagai ganti tambahan hukuman penjara lima tahun.

Pada 8 Dis 2021, Mahkamah Rayuan mengekalkan sabitan dan hukuman tersebut.

Mahkamah Persekutuan pada 23 Ogos tahun lepas, turut mengekalkan keputusan dan sabitan bersalah terhadap Najib.


Sertai saluran WhatsApp Malaysiakini BM sekarang untuk mendapatkan perkembangan berita terkini!

Lihat Komen
ADS