Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
Perluas air percuma, bonus penjawat awam antara janji PN Selangor

PN hari ini membentangkan manifestonya untuk Selangor dalam PRN kali ini, dengan senarai bantuan dan inisiatif untuk penduduk negeri itu.

Antaranya dengan menjanjikan untuk meluaskan subsidi bekalan air 20 meter padu percuma kepada isi rumah berpendapatan sehingga RM15,000 sebulan.

Mengumumkan manifesto itu di Shah Alam malam ini, Pengerusi PN Muhyiddin Yassin juga menawarkan elaun tahunan berjumlah dua bulan gaji kepada kakitangan perkhidmatan awam negeri, sebagai penghargaan atas khidmat yang diberikan.

"PN juga akan memberi tumpuan kepada usaha menyantuni keluarga muda dengan menawarkan pelbagai inisiatif, antaranya Bina Keluarga Selangor (BKS) sebanyak RM500 untuk pasangan pengantin baru.

"Kami juga akan menyediakan insentif Lahir Selangor bernilai RM500 kepada ibu bersalin," katanya.

Di bawah objektif yang sama untuk membantu keluarga muda, PN Selangor juga merancang untuk menawarkan pakej bulan madu untuk pasangan pengantin baru melalui kerjasama antara agensi kerajaan negeri dan pemain industri pelancongan Selangor.

Menurut Muhyiddin, jika PN Selangor memenangi pilihan raya negeri, mereka akan menyediakan bantuan tunai bulanan sebanyak RM400 di bawah inisiatif yang dipanggil 'Bantuan Prihatin Keluarga Selangor', yang mereka jangka akan memberi manfaat kepada kira-kira 65,000 keluarga dengan jumlah belanjawan negeri sebanyak RM312 juta setahun. .

Bagi pengusaha dan peniaga, manifesto itu menawarkan untuk pengecualian bayaran lesen perniagaan untuk penjaja, gerai dan pasar di negeri ini.

“Kami akan mengetepikan sepenuhnya bayaran sewa ruang perniagaan untuk penjaja yang berdaftar di bawah majlis tempatan,” katanya.

Gabungan itu juga menjanjikan bantuan kewangan dan perkhidmatan penjagaan anak yang lebih berkesan untuk wanita di Selangor, terutama menyasarkan usahawan wanita dan ibu bekerja.

Oleh itu, inisiatif 'Wanita BEST' yang dicadangkan menjanjikan geran sehingga RM10,000 untuk pemilik perniagaan wanita, manakala inisiatif Srikandi Profesional (SriPro) menyasarkan untuk menyediakan dana benih sehingga RM50,000.

Muhyiddin juga menyatakan bahawa RM50 juta akan diperuntukkan kepada agensi kerajaan dan swasta negeri untuk mewujudkan lebih banyak kemudahan penjagaan kanak-kanak di pusat kerja, dan berjanji untuk mengurangkan yuran penjagaan anak kepada RM150 untuk lebih 50,000 keluarga yang memerlukan.

Sokongan kewangan untuk wanita yang berpisah dengan suami atau kematian suami juga akan diberikan bantuan bulanan RM500 di bawah Inisiatif Wanita Waja. Ini akan menjadi tambahan kepada kaunseling, bimbingan, dan latihan kemahiran percuma yang juga akan disediakan di bawah inisiatif itu.

Bagi pelajar, skim EduStart Selangor yang dicadangkan menjanjikan tawaran M1,500 untuk semua 'anak Selangor' yang baru mendaftar dalam tahun pertama pengajian tinggi (di IPT), manakala pelajar matrikulasi dan pelajar kolej tingkatan enam akan diberikan bayaran sekali RM500.

PN juga merancang untuk menubuhkan GigEduSelangor, menyahut permintaan ekonomi gig, dengan menawarkan sehingga RM1,500 untuk belia yang bekerja dalam ekonomi gig yang berhasrat melanjutkan pelajaran.

Skim baru, Sekolah Prihatin Anak Selangor menjanjikan RM100 setiap bulan untuk setiap pelajar bagi mengurangkan kos pengangkutan. Ini akan dijalankan bersempena perkhidmatan operasi bas tempatan, dan dijangka membantu lebih 20,000 pelajar sekolah.

Selain itu, tawaran lain di bawah manifesto gabungan itu juga termasuk:

- Penunggang p-hailing akan menerima RM700 setahun untuk bayaran penyelenggaraan dan insurans motosikal.

- Peruntukan Bantuan Prihatin Nelayan Selangor sehingga RM5 juta setiap tahun, terutama untuk kos penyelenggaraan enjin bot, dan peralatan akuakultur.

- Bayaran parkir di Selangor Utara akan dimansuhkan sepenuhnya, dan kos akan ditanggung oleh PBT (Pihak Berkuasa Tempatan)

- Gaji dan elaun bulanan kakitangan masjid di bawah kerajaan negeri Selangor dinaikkan: sehingga RM1,700 untuk imam, RM800 untuk bilal, RM600 untuk ‘tok siak’ dan RM600 untuk nazir.


Sertai saluran WhatsApp Malaysiakini BM sekarang untuk mendapatkan perkembangan berita terkini!

Lihat Komen
ADS