Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
Seda M'sia lantik Ahmad Zairin Ismail sebagai pengerusi baru
Diterbitkan:  Jun 6, 2023 1:43 PM
Dikemaskini: 5:43 AM

Pihak Berkuasa Pembangunan Tenaga Lestari (Seda) Malaysia telah melantik Ahmad Zairin Ismail sebagai pengerusi barunya berkuat kuasa 15 Mei.

Seda dalam satu kenyataan hari ini berkata pihaknya yakin Ahmad Zairin akan dapat menerajui agenda tenaga lestari negara di negara ini dan mencapai sasaran untuk meningkatkan bahagian tenaga boleh diperbarui (RE) dalam campuran kapasiti terpasang nasional kepada 31 peratus. menjelang tahun 2025 dan 40 peratus menjelang 2035.

“Seda mengharapkan kepimpinan Ahmad Zairin untuk terus memacu agenda tenaga mampan ke tahap yang lebih tinggi.

“Latar belakang industri beliau yang luas dan kepakaran dalam sektor tenaga merupakan kualiti yang sangat penting yang membawa nilai penting kepada Seda. Ahmad Zairin mempunyai pengalaman lebih 20 tahun dalam industri tenaga,” kata kenyataan tersebut.

Beliau menyertai Pusat Tenaga Malaysia, sebuah organisasi bukan keuntungan di bawah Kementerian Sumber Asli, Alam Sekitar dan Perubahan Iklim pada 1999 untuk memacu pelbagai inisiatif nasional dalam kecekapan tenaga dan RE di Malaysia.

Sebelum ini, beliau pernah berkhidmat sebagai ketua pegawai operasi/naib presiden kanan Perbadanan Teknologi Hijau dan Perubahan Iklim Malaysia (MGTC).

Semasa memegang jawatan, beliau menyelia pelaksanaan Program Pembangunan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu/Kemudahan Alam Sekitar Global yang dibiayai oleh Projek Peningkatan Kecekapan Tenaga Industri Nasional dan Projek Penjanaan Kuasa dan Penjanaan Biojisim dalam industri minyak sawit.

Ahmad Zairin turut diberi penghormatan dengan anugerah 'Kecemerlangan dalam Pengurusan Tenaga' di bawah Program Kerjasama Tenaga ASEAN sebagai pengiktirafan terhadap kepimpinannya yang luar biasa dalam sektor tenaga.

- Bernama


Sertai saluran WhatsApp Malaysiakini BM sekarang untuk mendapatkan perkembangan berita terkini!

Lihat Komen
ADS