Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
Anwar: Muhyiddin tak patut mengapi-apikan sentimen pengundi

Perdana Menteri Anwar Ibrahim menegaskan sebagai bekas perdana menteri Muhyiddin Yassin sepatutnya lebih faham untuk tidak mengeluarkan kenyataan yang boleh membakar sentimen pengundi.

Dalam jawapannya terhadap pembelaan Muhyiddin berhubung saman fitnahnya, pengerusi Pakatan Harapan (PH) itu mendakwa ia lebih-lebih lagi apabila kenyataan Muhyiddin semasa kempen pilihan raya di Parlimen Padang Serai selepas pilihan raya umum ke-15 (PRU15) akhir tahun lepas.

Anwar mendakwa kenyataan Muhyiddin itu berniat jahat kerana defendan sepatutnya tahu bahawa dakwaan dia menerima RM15 juta kerana berkhidmat sebagai penasihat ekonomi Selangor sudah dijawab dalam jawapan di Parlimen sebelum ini.

“Plaintif menegaskan bahawa sebagai ahli politik veteran dan bekas perdana menteri, defendan sepatutnya tahu untuk tidak membuat kenyataan umum yang mempunyai kecenderungan untuk mengapi-apikan dan menggalakkan perasaan niat jahat, tidak puas hati atau permusuhan antara orang dan calon untuk mendorong mana-mana pemilih atau pengundi sebelum, semasa dan selepas pilihan raya, lebih-lebih lagi apabila kenyataan sedemikian berunsur fitnah dan berniat jahat.

“Namun begitu, defendan telah meneruskan untuk membuat perkara yang sama (menuduh fitnah dan/atau perkataan fitnah) melalui ucapannya dalam kempen pilihan raya yang jelas tidak dapat dinafikan melanggar Akta Kesalahan Pilihan Raya 1954,” kata Anwar dalam jawapan yang dilihat oleh Malaysiakini.

Presiden PKR itu menegaskan tidak sukar bagi presiden Bersatu itu untuk mengakses rekod hansard parlimen yang tersedia secara umum sebelum membuat dakwaan itu.

Anwar berhujah bahawa Muhyiddin juga tidak mempunyai kewajipan undang-undang untuk mengeluarkan kenyataan yang didakwa palsu dan berniat jahat di kawasan Padang Serai sebaliknya bukan kawasan Parlimen Pagohy yang diwakilinya.

Plaintif juga menyatakan bahawa walaupun defendan boleh menikmati kebebasan bersuara mengikut Perkara 10 Bahagian Pilihan Raya Persekutuan, dia berpendapat hak asasi ini layak dan masih tertakluk kepada pelbagai sekatan seperti Akta Fitnah 1957.

Dalam pernyataan pembelaannya yang difailkan di Mahkamah Tinggi di Kuala Lumpur pada 17 Jan, Muhyiddin antara lain mendakwa Anwar sebagai perdana menteri tidak sepatutnya tersinggung dengan kritikan dan pertanyaan yang sah dalam ceramah politik.

Anwar memfailkan jawapannya pada 16 Feb. Pada 20 Dis tahun lepas, Anwar memfailkan saman fitnah terhadap Muhyiddin berhubung kenyataan Muhyiddin yang dikatakan dibuat semasa ceramah akhir PN pada 5 Dis.

Melalui saman itu, Anwar menafikan dakwaan Muhyiddin sebagai fitnah, tidak betul dan berniat jahat.

Melalui tindakan sivil itu juga, plaintif menuntut ganti rugi am, pampasan, teruk dan teladan, dan injunksi untuk menghalang defendan daripada terus melafazkan atau menyiarkan dakwaan itu, antara tuntutan lain yang diminta.

Pada 7 Dis tahun lepas, pejabat Menteri Besar Selangor menafikan dakwaan Muhyiddin, sambil menambah bahawa Anwar hanya dibayar simbolik RM1 sebulan semasa berkhidmat sebagai penasihat.

Anwar diwakili peguam Sankara Nair, manakala firma guaman Chetan Jethwani & Co bertindak mewakili Muhyiddin.


Sertai saluran WhatsApp Malaysiakini BM sekarang untuk mendapatkan perkembangan berita terkini!

Lihat Komen
ADS