Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Jamal: Pihak kalah tak puas hati dengan kemenangan saya

Ketua Umno Bahagian Sungai Besar, Jamal Md Yunos membidas siasatan lembaga disiplin parti terhadapnya kerana didakwa merasuah 12 perwakilan untuk mengundinya dalam pemilihan parti bulan lepas.

Ini berlaku selepas Jamal dilaporkan diberikan surat tunjuk sebab oleh lembaga disiplin parti kerana dikatakan "melakukan perbuatan rasuah dan rasuah politik dengan memberi RM1,000 kepada perwakilan" dari beberapa cawangan pada 17 Mac.

Bercakap kepada Malaysiakini hari ini, Jamal mengesahkan bahawa lembaga disiplin parti telah memanggilnya untuk menjelaskan perkara itu Rabu ini.

Bagaimanapun, dia menafikan sekeras-kerasnya dakwaan yang dilemparkan kepadanya, mengatakan bahawa ia adalah fitnah daripada "pihak tertentu" yang tewas dalam pilihan raya.

“Dalam pemilihan (parti), ia adalah pergaduhan antara saya dan (bekas menteri besar Selangor) Khir (Toyo).

“Sudah tentu ada pihak yang kalah dan tidak berpuas hati dengan kemenangan saya.

"Saya tidak mahu petik nama tetapi ini daripada mereka yang tidak berpuas hati (dengan keputusan pemilihan parti)," katanya.

Dalam usaha untuk membersihkan namanya, Jamal berkata sidang media akan diadakan selepas berjumpa dengan lembaga disiplin parti.

Dalam pemilihan Umno baru-baru ini, Jamal mengekalkan jawatannya sebagai ketua bahagian Sungai Besar menewaskan Khir dengan majoriti 119 undi.

Terdahulu, Utusan Malaysia melaporkan Jamal dikatakan telah melanggar peruntukan perlembagaan Umno dan kod etika ahli Umno dan boleh dihukum di bawah Fasal 20.9.

Laporan itu memetik surat yang ditandatangani oleh Pengerusi Lembaga Disiplin Umno Mohd Hafarizam Harun bertarikh 6 April, dan mengatakan bahawa perwakilan yang dikatakan disogok itu juga diarah bersumpah untuk mengundi Jamal dalam pemilihan dalaman parti.

Perwakilan itu dikatakan terdiri daripada lima cawangan parti - Parit Sungai Haji Dorani, Parit 3 Jalan Lama, Sungai Limau, Simpang Tiga Loji dan Pekan Pasir Panjang.

Selain wang tunai yang ditawarkan, surat itu mendakwa perwakilan turut diberikan beg yang mengandungi lanyard perwakilan, 'cai' dan kad jemputan yang boleh ditukar wang tunai – berjumlah RM2,000 – jika Jamal memenangi pilihan raya.

'Cai' biasanya berfungsi sebagai panduan pengundian yang dikeluarkan oleh pasukan yang bertanding.


Sertai saluran WhatsApp Malaysiakini BM sekarang untuk mendapatkan perkembangan berita terkini!

Lihat Komen
ADS